Der kan være mange grunde til, at du er genert. Måske kan du ikke lide at være i centrum, eller dit selvværd er måske ikke vildt højt, så du får lyst til at gemme dig væk, når der er mange mennesker omkring dig.

Læs også: Tips til at få et bedre selvværd.

Lige meget, hvad grunden er, så er det ikke dig, der er noget galt med - og du kan lære at arbejde med din generthed.

Sådan slipper du af med din generthed

? Hvad er du god til?
Skriv en liste med alle de ting, du er god til - alt tæller med! Er du god til at bage, har du altid ideer til stilene i dansk eller er du enormt god til sætte dit hår? Tænk over, hvordan du kan bruge dine evner, så andre kan få øjnene op for dig. Roser tøserne i klassen dig for, hvordan du sætter dit hår, så tilbyd dem at sætte deres hår, næste gang I har klassefest.

? Udfordr dig selv
Hvad sker der mon, hvis du siger godmorgen til en fra klassen, du ikke plejer at snakke med? Eller du rækker hånden op i timen? Eller spørger en pige fra klassen, om I skal følges hjem? Du behøver ikke at vælge de mest højtråbende i klassen - måske kan det hjælpe at vælge en anden, der også er genert. Det skal nok gå godt!

Læs også: For genert til at tage initiativet.

? Ros dig selv
Hver gang, du gør noget godt, eller andre roser dig for noget, så husk at lægge mærke til det. Du kan eventuelt skrive ned i din dagbog, hvordan det føltes, da du gjorde noget godt. Når du føler dig meget genert en anden gang, så prøv at læse det, du skrev, i din dagbog igennem. Så sparker du lige dit humør lidt op igen.

? Sig, hvad du mener
En måde at komme af med din generthed på er at øve dig i at sige, hvad du mener, så du viser andre, at du er en pige, der har nogle holdninger. Hvis din lærer for eksempel spørger om jeres mening om en bog, så prøv at sige, hvad du mener. Du kan ikke sige noget forkert, for du mener jo det, du gør. Sig også til dine forældre, hvis du er træt af at gå til håndbold, eller sig fra over for din veninde, hvis hun vil bestemme over dig. Det styrker dit selvværd.

Læs også: Brevkasse: Jeg er nervøs og genert.

? Accepter dig selv, som du er
Sig til dig selv, at det er okay at være genert - det er sådan, du er. Bliver du tit rød i hovedet, så ignorer det og tag det som en side af dig. Måske er der ikke engang nogen, der lægger mærke til det, for du er helt sikkert mere kritisk, end du har grund til.