Indimellem føler alle sig som en fiasko. Det er helt normalt. Problemet opstår, hvis din nedtur bare fortsætter og fortsætter. Derfor får du her en række tips, der kan hjælpe dig til et bedre selvværd. For nej, du er langt fra en fiasko. Du skal bare lære at se det selv!

Læs også: Guide: Sådan bliver du mere udadvendt

Tænk positivt
Når du tænker noget negativt, så stop op og spørg dig selv: Er det her den eneste rigtige måde at se det på? Eller kunne det være anderledes? Din hjerne er efterhånden vant til at se det værste i alle situationer, men måske er det ikke helt sandt. Måske er du ikke tyk, dum, grim og en dårlig håndboldspiller. Hvad ville du for eksempel sige til din veninde, hvis hun stod i samme situation som dig? Ville du også svine hende til? Nej, vel? Vi tøser er som regel meget hårdere ved os selv, end vi er ved nogen andre. Og det er for dumt!

Skriv dagbog
Frem med pen og papir - nu skal du nemlig skrive dagbog. Hvis de negative tanker lægger sig over dig som en tung dyne, må du kæmpe for at vriste dig fri. Hver aften, inden du lægger dig til at sove, skal du derfor finde tre succesoplevelser fra din dag og skrive dem ned på papir. Det kan være, at du har rakt hånden op i tysktimen, bagt en megalækker chokoladekage eller ringet til din farmor. Måske virker det ikke lige let hver aften, men tving alligevel dig selv til at gennemføre. Pludselig vil du få øjnene op for, at du faktisk er herresej og gør andre glade!

Se dine veninder
Uanset, hvor skod-agtig din dag er, og hvor nederen du føler dig, kan det altid fikses med en veninde-aftale. Sørg for at samle dine yndlingstøser og få en god snak med dem om, hvordan du har det. De kender det garanteret fra sig selv, og når du har drukket den sidste slurk kakao på caféen, føles verden garanteret meget rarere.

Læs også: Guide: Få en stærkere personlighed

Se på virkeligheden
Er alting, som du bilder dig ind? Griner de andre i klassen virkelig stadig over din mini-talefejl i engelsktimen? Eller er de for længst videre? Har du set ham, du er vild med, pege fingre af dig, fordi du er dum og grim? Eller smilede han i virkeligheden ret sødt til dig i dag? Tving dig selv til at se virkeligheden i øjnene. For det meste er det lidt af et wake-up call.

Tilgiv dig selv
Hvis du har det dårligt med dig selv, har du garanteret virkelig svært ved at tilgive de små fejltrin, du laver. Men det nytter altså ikke noget at hænge fast i fortiden. Tilgiv dig selv og se fremad i stedet for tilbage. Hvis du konstant kigger i bakspejlet i stedet for ud af forruden, crasher du på et tidspunkt.

Bed om ros
Et godt selvværd kommer indefra, så derfor er dette råd ikke noget, du skal blive afhængig af. Men på triste dage, kan det altså være en meget god idé at hive fat i venner og familie og spørge dem, hvorfor de synes, du er fantastisk. Hvis du synes, det er grænseoverskridende at spørge dem ansigt til ansigt, kan du sende dem en sms eller skrive på Messenger. Deres søde ord skal nok minde dig om, at du slet, slet ikke er en fiasko. Tværtimod!

Læs også: Forkæl dig selv fra A til Å.

Herunder får du 20 tips til en gladere hverdag!

20 tips til en gladere hverdag