Din egen beslutning
Dit nytårsforsæt skal være noget, du selv har besluttet at ændre. Ikke på opfordring af andre, eller som en følge af dårlig samvittighed, for så holder det ikke.

Skriv det ned
Det hjælper at have nytårsforsættet på papir, så du hele tiden bliver mindet om det. Klister eventuelt en seddel op på væggen, så får du kigget på den flere gange om dagen.

Vær motiveret
[faktaBox]Find noget, du virkelig gerne vil ændre! Hvis det er noget, der har gået dig på længe, er du mere målrettet og besluttet på, at nu skal det være nu!

Ingen hastebeslutninger
Dit nytårsforsæt skal ikke være en ting, du lige kommer i tanke om på selve dagen. En beslutning selve nytårsaften kan næsten kun mislykkes. Du skal ikke have et nytårsforsæt bare for at have et.

Læs også: Gode veninde-nytårsforsætter.

Kun ét forsæt
Det er altid nemmere at komme i gang, hvis du kun har ét enkelt ønske at fokusere på. For mange mål kan virke uoverskueligt.

Vær realistisk
Stil ikke alt for høje krav. Hvis du har et rimeligt mål, er der større chance for, at du opnår succes. Hvis du har sat målet for lavt, kan du jo altid forbedre det til næste år.

Sæt mål på
Det kan være en idé at få skrevet dit mål ned i detaljer, for eksempel: "Jeg skal have tabt mig 7 kg. inden den 1. juli". Det virker langt bedre end "Jeg skal være tyndere".

Læs også: Få et bedre selvværd.

Gør det til en del af din dagligdag
Få dit mål indblandet i din hverdag, og gør det til en naturlig del af dit liv. Dit nytårsforsæt skal ikke være en sur pligt, som du hellere vil være foruden.

Konkluder i slutningen af måneden
Du bevarer lysten ved at notere det, du har opnået. På den måde kan du også se, hvor langt du er nået, og hvor langt du har igen.

Tænk på det positive
Husk på, hvorfor du egentlig satte dig målet. Mind dig selv om, hvor godt det bliver, når du endelig er nået dertil, hvor du gerne vil være.