Er din kalender fyldt til bristepunktet med opgaver og to-do lister, du ikke kan overskue? Skændes dine forældre hele tiden, eller er du uvenner med din veninde? Så skal du måske overveje, om du er ved at blive stresset? Tag en dyb indånding, og læs, hvad du kan gøre, hvis du føler dig stresset.

Læs også: Gode råd til bedre selvværd

Hvad er stress?

Stress kan være mange forskellige ting. Stress kan både opstå, når der sker store forandringer i dit liv, eller hvis du ikke føler, at du kan leve op til dine egne eller andres forventninger til dig. Det er ikke farligt at være stresset i kort tid, men hvis du i længere tid føler dig vildt presset kan det gå ud over dit helbred! Derfor er det vildt vigtigt, at du passer godt på dig selv og taler med dine forældre eller en lærer, hvis du føler dig stresset i længere tid.

Lyt til din krop

Hvis du får det fysisk dårligt ved tanken om den danske stil, du skal aflevere i morgen, eller den håndboldkamp, du skal være klar til i weekenden, så er det på tide at tage den med ro! Når du får det dårligt, er det nemlig din krop, der prøver at fortælle dig, at der er noget galt. Både hovedpine, kvalme og svimmelhed, der opstår uden grund, er tegn på stress. Lyt til din krop, og tal eventuelt med dine forældre eller en god veninde om problemet.

Læs også: Føler du dig presset?

Drop "skal"

"Jeg SKAL bare have 12 for den her opgave!" "Jeg MÅ bare blive den bedste til..." Kan du genkende dine egne tanker i de her to sætninger? Det er vildt nemt at komme til at presse sig selv for hårdt og føle, at man skal være perfekt for at være god nok. Men der er godt nyt! Der er nemlig ingen, der er helt perfekte, så du kan roligt slappe af. Du er god nok. Jo, du er!

Log af de sociale medier

På din venindes snap, kan du se, at hun lige har været ude og løbe en tur i skoven. Din anden venindes Facebook-status er "Juhuu, endnu et 12-tal til samlingen!" Du kender sikkert godt følelsen af at være utilstrækkelig, når du tjekker de sociale medier og ser, hvor godt det går for dine venner og klassekammerater. Men husk dig selv på, at det er umuligt at leve op til alle dine 647 venners præstationer, og at de fleste praler lidt på deres Facebook- og Instagram-profiler.

Læs også: Det værste ved sociale medier

Lad dig ikke slå ud

Når du møder modgang, og når du ikke når alt det, du havde sat dig for, har du sikkert allermest lyst til at sætte dig ned og græde. Prøv i stedet at minde dig selv om, at det er helt i orden at fejle. Giv dig selv lov til at være ked af det, men lad være med at lade det ødelægge dit selvværd.

Hvis du gerne vil vide mere om, hvad stress egentlig er, kan du høre vores podcast herunder: