Helbred & balance

Træner du for meget?

Af Luise Gregersen 21. oktober 2014
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Vi ved alle sammen, at træning er sundt, men er megameget træning så megasundt? Find ud af, om du træner for meget her!

Der er ingen tvivl om, at træning er vildt sundt, og at mange træner alt for lidt. Faktisk skal børn og unge mellem fem og 17 år være fysisk aktive mindst en time hver dag. Og her tæller den sløve tur fra køleskabet til sofaen altså ikke! Mindst tre gange om ugen skal man desuden dyrke højintensitets motion i mindst 20 minutter, hvor din puls skal være helt i top.

Læs også: Styrer maden dit liv?

Det lyder måske af meget, og det er det også. Unge har nemlig brug for mere motion end voksne! Men for nogle unge kan de høje krav til fysisk aktivitet blive til en besættelse. Især unge piger har faktisk en særligt høj risiko for at udvikle træningsafhængighed.

Læs også: Træt af træning og slankekure

Men hvordan ved man, om man træner for meget? Vi har samlet nogle af de vigtigste tegn på, at du måske er afhængig af træning.

Du aflyser aftaler med familie og venner for at træne.

Din familie og dine venner synes, at du træner for meget.

Du bliver sur og træt, hvis du går glip af en træning.

Du føler, at du skal træne hver dag for at fungere.

Du træner flere gange om dagen, hvis du kan komme til det.

Din træning går ud over dine lektier og dine pligter.

Du træner, selv om du er syg eller skadet.

Træning er det vigtigste i dit liv.

Du vil hellere træne end at bruge tid med veninder og familie

Stjernernesbedstesundhedstips

Hav det sjovt: For Bella Thorne handler sundhed om at have det sjovt. Hun holder derfor sin krop sund ved at lege, og det kan derfor være alt lige fra fodbold til vandkrig, der får hendes puls op! Leg er en megasmart måde at bruge sin krop på!

Hold blodsukkeret stabilt: Eva Longoria er et lille nips, og hendes bedste sundhedstips er ganske enkelt at holde blodsukkeret ved lige. Det gør hun ved at spise rigtig mange små, sunde måltider om dagen. Faktisk spiser hun hver anden eller hver tredje time. På den måde undgår hun at overspise og snacke usunde ting i løbet af dagen.

Vand, vand, vand: Det er en gammel klassiker, men det ændrer ikke på, at vand er nøglen til Jennifer Lopez’ sundhed. Hun sørger nemlig altid for at gennemfugte kroppen indefra med en masse vand. Vand gør også din hud og dit hår smukkere! Bonus!

Et sundt sind: Det vigtigste for Demi Lovato er, at man er sund indefra. At man har et sundt sind – det vil sige, at det at være i balance er nøglen til gode resultater, hvis du spørger Demi. To gange om ugen hjælper yoga stjernen med at holde sig klar i hovedet, så hun får det maksimale ud af sin træning seks gange om ugen. 

Sov godt: Supermodellen Heidi Klum benytter sig af et ret simpelt sundhedstrick: Søvn. Du læste rigtigt, for det vigtigste i Heidis sundhedsrutine er faktisk bare at sove en lang, god nats søvn. Stjernen går allerede i seng kl 20.30, når hun har mulighed for det. Det er lidt tidligt, men man skal altså ikke undervurdere søvn!

Små konkurrencer: Da Ashley Greene indspillede ”Twilight”-filmene, var hun nødt til at yde sit bedste hele tiden. Det hjalp træningen hende med, og for at træningen ikke blev for kedelig, gjorde hun og de andre ”Twilight”-piger træningen til små konkurrencer. Smart! Der er jo ingen, der gider tabe!

Gå, gå, gå: Cara Delevingne er tynd af natur, og derfor har hun aldrig været på kur. Hendes største udfordring er at se sund ud og have lidt former, selv om hun er meget slank. Hun går nogle lange turer og spiser masser af protein, og det hjælper hende med at se sund og dejlig ud.

Flere slags træning på en gang: Jessica Alba elsker at træne, så det er selvfølgelig en stor del af hendes sundhedsrutine. For at hun får mest muligt ud af sin træning, blander hun forskellige typer træning. Hun sørger for at få pulsen op, og derefter laver hun forskellige typer muskeltræning.

Friturestegt mad er et no-no: Det bedste sundhedstip fra Cameron Diaz er ret simpelt: Undgå friturestegt mad. Hun prøver i stedet at erstatte alt det usunde fedt med den helt rigtige næring til kroppen. Man kan vidst godt sige, at hendes råd bare er at spise ordentligt!

MegetMere