Går du nogle gange meget sent i seng og andre gange tidligt? Eller holder din telefon dig vågen om aftenen eller natten, selv om du faktisk er megatræt? Et studie fra University of Pittsburgh viser, at det faktisk kan være rigtig skadeligt for dig at have for uregelmæssige søvnmønstre. 

Læs også: Få styr på tankerne, før du sover 

Mere konkret vil sige, at hvis du har for vane nogle gange at holde dig vågen i mange timer og andre gange ikke, så kan det i værste fald føre til hjertesygdomme, diabetes, depression eller fedme. Derfor er det godt at vænne sig til at gå i seng og stå op på nogenlunde det samme tidspunkt hver dag.

Forskerne påpegede dog i undersøgelsen, at det i vores ”moderne liv” kan være svært med regelmæssige søvnmønstre, da skole, arbejde, venner, teknologi, tanker, forventninger og andre ting ofte forstyrrer os. De kalder fænomenet ”socialt jetlag”, hvilket betyder, at der er et misforhold mellem en persons biologiske søvnrytme og det socialt påvirkede søvnmønster.

Læs også: 10 gode aftenvaner

Vi bør nok alle lige tænke over det her en ekstra gang, hva?! Og huske os selv og hinanden på, at vi virkelig skal prioritere at få vores nattesøvn. For hvis vi ikke sover godt, kan vi på lang sigt blive syge.

Her i galleriet kan du få tips til en bedre søvn:

Kan du ikke falde i søvn?