Mit liv

Få bedre karakterer med lukkede øjne

Af Stine Kærsgaard 22. december 2015
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Hvis det er så nemt at få bedre karakterer, så prøver vi det gerne af!

Der er ingen tvivl om, at vejen til de gode karakterer kommer med hårdt arbejde og fuld opmærksomhed i timerne. Men kunne det tænkes, at man kunne komme bare lidt lettere til det hele, så man ikke skulle læse teksterne tusind gange for at kunne huske, hvad der står i bøgerne? Svaret er faktisk … ja!

Læs også: Din personlighed afgør dine karakterer 

Et hold psykologer fra University of Cincinnati har nemlig fundet ud af et simpelt trick, som gør, at din hukommelse bliver bedre. Det, de gjorde for at finde frem til resultatet, var at give 172 elever en hukommelsestest. Herefter delte de dem op i tre grupper. En af grupperne skulle regelmæssigt udøve mindfull meditation, en anden gruppe skulle dyrke yoga og en tredje gruppe skulle lave noget motion.

Efter fire uger tog de tre hold af elever så igen en hukommelsestest. Og resultatet var ret interessant! For psykologerne kom frem til, at eleverne, som havde mediteret, opnåede meget bedre resultater – i gennemsnit steg de med ti point på hukommelsesskalaen. Yoga-gruppen steg med fire point, og man kunne ikke se nogen resultater hos dem, som havde motioneret.

Læs også: Derfor betyder karakterer ikke alt!

Udover at rense tankerne og koncentrere dig om din vejrtrækning, når du lukker øjnene og mediterer, så har du også meget fokus på at mærke din krop og prøve at lade alle stressfulde tanker forsvinde fra dine skuldre og dit hoved. Med den viden kunne det da godt være, at vi skulle prøve at lukke øjnene og meditere noget mere – om ikke andet for karakterernes skyld!

Hvis du selv kunne tænke dig at prøve det, så kommer her en lille instruktion:

Her i galleriet kan du finde myter om søvn: 

Myteromsøvn

Der er ikke noget farligt ved at vække en, der går i søvne, ud over at personen selvfølgelig får et stort chok over ikke at være i sin egen seng. Men det er en myte, at man kan tage skade af at blive vækket under søvngængeriet.
Jo, det gør vi alle sammen hver eneste nat, men det er bare ikke alle, der kan huske sine drømme bagefter. Det kræver nemlig, at du vågner op, mens din hjerne stadig er i drømmefasen.
Not! Du skal helst afslutte din motion tre timer, inden du skal sove – for ellers er din krop nemlig stadig ikke faldet ned, og så er det faktisk sværere at falde i søvn end ellers. Sørg for at dyrke regelmæssig motion, og så får du nogle supergode nætter!
Det er fristende at sove megalænge lørdag- og søndagmorgen, men faktisk går det udover din søvnrytme, hvis du forsøger at indhente din tabte søvn, når du har fri. Din krop har nemlig brug for, at du går i seng og står op på cirka samme tidspunkt hver dag for at kunne falde i søvn. Det er derfor, du kan have svært ved at sove søndag aften.
Sandt! Det blå lys fra elektronikken på det værelse forstyrrer din søvn, og har du for eksempel siddet meget med din telefon lige inden, du skal sove, kan du opleve ikke at kunne falde i søvn. Der er dog nogle, der har brug for at se fjernsyn, inden de skal sove.
Næ, din hjerne klarer sig fint! Det er din krop, der slapper af, når du sover, og din hjerne arbejder faktisk videre, som var den vågen.

MegetMere