Her kommer nemlig 10 ting, du selv kan gøre i din hverdag for at mindske dit CO2-aftryk.

1. Undgå engangsplast så vidt som muligt: Du kan fx investere i en metaldrikkedunk eller metalsugerør.

2. Cykel, når du kan: Drop bussen og bilen og hop i stedet på cyklen. Det er godt for miljøet, du får frisk luft og ekstra motion. Win-win!

3. Køb genbrug eller bæredygtigt tøj: Ud over at genbrug er super in for tiden, er det også rigtig godt for miljøet.

4. Doner dit gamle tøj til genbrug: Prøv at donere dit gamle tøj til genbrug i stedet for at smide det ud. Det gælder om at bruge sit tøj så længe som muligt, så vi ikke behøver hele tiden at lave nyt.

5. Køb mindre fastfood: Fastfood er ofte pakket ind i engangspap og -plastik, og varerne kan være importerede fra alle steder i verden og derfor have et stort CO2-aftryk.

Læs også: Genbrug er guld: 4 tips til at blive mere (klima)trendy

6. Køb økologisk: Økologiske varer er ikke blevet sprøjtet med forurenende stoffer, og som bonus bliver dyrene også behandlet ordentligt! 

7. Spis mindre kød: Kød udlader sindssygt mange drivhusgasser, når det produceres. Så prøv at spørg dine forældre, om I kan have en vegetardag. Ellers kan du forsøge at spise mindre oksekød, da det er den kødtype, der er værst for miljøet.

8. Husk at slukke lyset: Husk at slukke alt lys inden du går i seng om aften, og inden du tager i skole om morgenen.

9. Spar på vandet: Tag kortere bade og sluk for vandet, når du tager shampoo og balsam i.

10. Affaldssorter dit skrald: Altid affaldssorter dit skrald, så det kan blive genbrugt.

Man plejer at sige, at Rom ikke blev bygget på én dag. Og derfor kan vi heller ikke ændre vores vaner fra dag til dag. Men husk, at også bare en lille smule kan gøre en stor forskel og så længe at du prøver at gøre dine vaner så klimavenlige som muligt, behøver du ikke at gøre alting perfekt fra den ene dag til den anden.

Emilie Briting har for nyligt lavet en YouTube-video, hvor hun fortæller om, hvordan hun bruger nogle af disse råd i hendes hverdag.

Se bare med her.