Vidste du, at mange danskere hvert år ryger på hospitalet, fordi de har spist for meget julemad? Det er altså lidt ulækkert, og selv om det kun er en meget lille del af danskerne, så giver det et godt billede af, hvad julen også går ud på: At spise en masse lækker mad!

Tag testen: Har du jule-faktor?

Men pas på - kroppen er nemlig slet ikke klar til at blive proppet med sovs, slik og sodavand i flere dage. Vil du gerne have en hyggelig jul samtidig med at du passer på din krop? Så læs med her!

Zzzøvn

Det er vigtigt at være udhvilet hver dag, og julen er ingen undtagelse. Trætte mennesker har det nemlig med at snacke eller spise mere for at kompensere for deres underskud af energi. Sørg derfor for at få mellem syv og otte timers søvn mellem de hektiske juledage, så du ikke kommer til at spise af nød, men hellere spiser af lyst.

Husk alle måltider

Det kan være dumt at springe morgenmaden eller frokosten over på juleaften. For selv om maden er så meget bedre om aftenen, så kan sulten gøre, at man spiser meget mere, end kroppen kan klare, når flæskestegen først kommer på bordet. Det er derfor vigtigt at spise langsomt og tygge maden ordentligt. Så kan kroppen nemlig følge med og fortælle, hvornår den har fået nok.

Læs også: Sådan bliver du hurtigere frisk om morgenen

Det sunde alternativ

Sovs, brune kartofler, flæskesværd og ribsgele er blandt de knap så sunde retter, der bliver serveret juleaften, men det betyder jo ikke, at man skal holde sig fra dem - man skal derimod spise dem i begrænsede mængder. Lad de mindre sunde retter fylde lidt på tallerkenen og spis i stedet mere af de sundere alternativer, for eksempel kalkun i stedet for flæskesteg eller kogte grøntsager i stedet for brune kartofler.

Tag en lufter

Efter julemiddagen er det en rigtig god idé, at gå en tur. Bevægelse kombineret med frisk luft giver nemlig ny energi til kroppen og hjernen, og det kickstarter fordøjelsen af den julemad, du lige har spist. Det er også en god måde at slippe for opvasken, hihi.

Læs også: Film du skal se i juleferien

Sunde godter

Hjemmelavet konfekt, juleskum, fyldte chokolader - ja, listen er lang, når det kommer til julegodter, og de er vildt svære at modstå. Et godt råd er, at man aldrig skal spise sig mæt i julegodter. Føler du dig sulten, så gnask hellere på en klementin, nogle nødder eller tørret frugt. Det samme gælder tørst - sluk den ikke med sodavand men med vand. Så bliver de lækre men usunde godter forkælelse og ikke en erstatning for kosten.

Kom ud af huset

Det er en rigtig god idé at være lidt aktiv under juledagene. Du kan for eksempel cykle en tur i biografen, tage ud og stå på skøjter eller hoppe op i fitnesscenteret - så har du også meget bedre samvittighed, når du senere hopper om bord i julemaden.

Læs guiden: Fitness for begyndere

Hvor sund bliver din jul?