Det er bare fantastisk at vågne og være udhvilet! Og det er også supervigtigt for din krop, at du får sovet godt. Men hvad er det egentlig, der sker i din krop, når du sover?

Når du får en god nats søvn, bliver dit immunforsvar styrket. Du bliver altså mere modstandsdygtig over for sygdomme og bakterier. Kroppen reparerer også nervesystemet og regulerer dit blodsukker og din appetit. Samtidig sørger din hjerne for, at alt det, du har oplevet i løbet af dagen, bliver bearbejdet og gemt i hukommelsen. Smart!

Læs også: 10 tips til at falde i søvn

Søvnen er delt op i flere faser, og når faserne er overstået, begynder de forfra. Det kaldes en "søvncyklus". Her er, hvad der sker i de forskellige faser:

Lige når du falder i søvn
I de første minutter glider du langsomt ind i søvnen. Du bliver mindre bevidst, men du vil stadig vågne af bare en lille smule støj. Stadiet varer i fem til ti minutter.

Efter 10 minutter
Efter 10 minutter sover du. Det betyder, at der skal mere til at vække dig, og du mærker ikke længere, hvad der sker omkring dig. Din vejrtrækning og hjerterytme bliver regelmæssig, og din kropstemperatur falder en lille smule.

Efter en halv time
Her oplever du den dybeste søvn. Du trækker vejret meget langsomt, og dit blodtryk er lavt. Det er nu, din krop begynder at reparere sig selv, derfor er den her slags søvn meget vigtig for dit helbred. Du vil være svær at vække, og hvis nogen vækker dig, vil du være meget forvirret og rundt på gulvet, når du vågner. Denne type søvn varer i 45 minutter, første gang du oplever den - den vender tilbage flere gange i løbet af natten, for din søvncyklus starter forfra flere gange.

Efter halvanden time
Din søvn bliver nu mindre dyb. Dine muskler slapper af, men du trækker vejret uregelmæssigt, og dine øjne bevæger sig hurtigt inde bag dine øjenlåg. Det kaldes "rapid eye movement" eller REM-søvn. Det er her, du drømmer! REM-søvnen varer kun i fem til ti minutter, og så begynder din søvncyklus forfra.

Læs også: 7 drømme alle drømmer

Ud på natten
REM-søvnen, hvor du drømmer, varer længere tid, når du når længere ud på natten. Den dybe søvn bliver i stedet kortere. Det kan være, at du vågner ind imellem de forskellige søvncyklusser, men det er ikke alle, der opdager, at de rent faktisk vågner. Normalt sover man gennem fire til seks søvncyklusser i løbet af en nat.

Læs også: Tips til at stå op om morgenen

I galleriet kan du se, hvorfor du IKKE skal sove med makeup på!

Derfor skal du IKKE sove med makeup