Lad det være sagt med det samme - sukker er helt okay i mindre mængder! Der skal selvfølgelig være plads til både fødselsdagskage og flødeboller, når der er nogen, der deler ud i klassen. Men man kan faktisk godt blive afhængig af sukker, og det er noget skidt.

Læs også: Sådan får du mindre sukker

Føler du fysisk trang til sukker, for eksempel om aftenen når du har spist aftensmad? Bliver du irriteret, hvis du ikke får sukker? Så kan det være, at du er afhængig.

Heldigvis er det ret nemt at slippe af med sin sukkerafhængighed! Se her, hvordan du gør.

Lav en aftale
Start med at love dig selv, at du ikke vil spise sukker den næste uge. Lige meget hvad der sker, skal du holde fast i dit løfte til dig selv. Guleroden er, at når ugen er omme, må du købe en pose af dit yndlingsslik eller spise et stort stykke kage. Efter kun et par dage uden sukker, vil du sikkert opleve, at du slet ikke hungrer efter det på samme måde som før.

Læs også: Sunde snacks til den søde tand

Skær ned
Et totalt sukkerforbud er dømt til at slå fejl. Aftal i stedet med dig selv, at du kun må få sukker, når der er nogen, der deler ud i klassen eller i weekenden.

Få styr på trangen
Hvornår melder din sukkertrang sig? Sker det, når du ser serier med veninderne? Eller når du læser lektier? Hvis du ved, hvornår du har lyst til sukker, er du bedre forberedt, når trangen melder sig.

Læs også: Sundt weekendslik

Erstat sukkeret
Der er også sukker i frugt, men fordi du sammen med frugtsukkeret får en masse vitaminer, så er den type sukker faktisk okay i moderate mængder. Erstat lakridser og vingummier med et lækkert, saftigt æble eller et par søde dadler. Det tilfredsstiller sukkertrangen på en sundere måde.

Sæt dig et mål
Vil du gerne droppe sukkeret, fordi du vil have sundere tænder, pænere hud eller fordi, du er træt af at trangen melder sig i tide og utide? Hvis du har et klart mål med dit sukkerstop, er der større sandsynlighed for, at det vil lykkes for dig.

Stjernernes bedste sundhedstips