Skønhed

8 tips til en god søvn

Af Redaktionen Foto:Colourbox 11. august 2009
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Søvn er rigtig vigtig, så her får du otte sovetips, som forhåbentlig kan få dig til at sove bedre. Zzzzzzzz.......

1. Luft ud på dit værelse, inden du skal i seng, så der er ny, ren luft på dit værelse.

2. Lad være med at drikke vand, lige inden du skal i seng. Så slipper du for at skulle tisse midt om natten.

Tag testen: Hvilken sove-type er du?

3. Det er en super idé at læse lidt, inden du skal sove, så plejer man automatisk at blive træt. (Især hvis du vælger fysik-bogen!).

4. Tæl får! Jep, det er en klassiker, men at tælle det ene søde får efter det andet kan hurtigst få dig i drømmeland. 1,2,3,4,5,6,7… Zzzzzz.

5. Skift tit sengetøj, så din seng virker indbydende og er dejlig at ligge i.

6. Ønsk dig en lækker hovedpude - det gør altså bare en forskel!

Læs også: Hvad sker der, når du sover?

7. Vend dit vækkeur, så du ikke kan se, hvad klokken er. Det vil kun stresse dig, hvis du konstant kigger på klokken.

8. Hvis du tager dig en lur i løbet af dagen, så sov ikke mere end en halv time, ellers bliver det svært at falde i søvn om aftenen.

Herunder kan du læse, hvordan du får styr på tankerne, før du skal sove!

styrtankerne,førdusover

Forudsætningen, for at du sover godt, er, at miljøet i dit soveværelse er i top. Med det menes der, at der blandt andet ikke må være for varmt, for koldt eller andre ting, der kan forstyrre din søvn. Sørg for at lufte ud hver eneste dag, og sørg for, at du har en seng, som du ligger godt i. Rullegardiner, eller noget andet mørklægning, og en god hovedpude er også et must!

For mange tanker og bekymringer er virkelig en hindring for god søvn! Hvis du ligger og spekulerer på alt det, du skal huske – måske fordi du er bange for at glemme det dagen efter– vil du have svært ved at falde til ro. Lav derfor en liste, før du går i seng, hvor du skriver alt det ned, som du skal huske.

 

En anden måde, du kan få tankerne under kontrol før sengetid, er ved at skrive dagbog. Du kan fortælle din dagbog alt om, hvad du går og bekymrer dig om, og det er virkelig effektivt, når man gerne vil have ro i hovedet! Hvis du ikke lige helt ved hvordan, at du skal komme i gang, så find inspiration i artiklen her.

Nogle gange kan man have svært ved at falde i søvn, fordi man simpelthen er blevet for træt. Sørg derfor for ikke at blive overtræt inden, du går i seng! Når du sidder og ser tv eller film om aftenen, og du begynder at gabe og får lyst til at lægge dig ned, så sluk, børst tænder og gå i seng. 

Det er bevist, at lyset fra forskelligt elektronik kan påvirke din søvn negativt! Så hvis du har svært ved at falde i søvn, så prøv at slukke dit fjernsyn, din computer og at  lægge din telefon fra dig en hel til en halv time før, du skal sove. Ligger du og sms’er eller skriver beskeder lige før sengetid, vil det sætte en masse tanker i gang. Det er mest optimalt, at din hjerne bliver gearet lidt ned og får ro, før du skal sove.

Det kan være ret meditativt og beroligende at gå en aftentur, inden du skal sove – især nu her, hvor aftenerne begynder at blive længere og lysere.

 

Prøv at tvinge dig selv til ikke at ligge og tænke på en masse negative ting lige før, du falder i søvn. Tænk i stedet på tre gode ting, der er sket i løbet af dagen. 

Hvis du virkelig har svært ved at falde i søvn, så prøv at drikke en kop stærk kamillete en time før, du skal sove. Det virker beroligende på din krop – pas dog på med ikke at drikke for meget, da der kan være en risiko for, at du så skal op og tisse i løbet af natten.

 

Noget andet, der kan virke rigtig beroligende, er et varm bad før sengetid. Der er ikke noget bedre end at falde i søvn ren – særligt hvis sengetøjet også lige er blevet skiftet! Mm. Sov godt!

MegetMere