Helbred & balance

Hvad sker der når du sover?

Af Stine Nielsen 18. december 2012
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Det er vigtigt med en god nats søvn, men hvorfor? Hvad sker der egentlig i din krop i løbet af natten, når du sover?

Det er bare fantastisk at vågne og være udhvilet! Og det er også supervigtigt for din krop, at du får sovet godt. Men hvad er det egentlig, der sker i din krop, når du sover?

Når du får en god nats søvn, bliver dit immunforsvar styrket. Du bliver altså mere modstandsdygtig over for sygdomme og bakterier. Kroppen reparerer også nervesystemet og regulerer dit blodsukker og din appetit. Samtidig sørger din hjerne for, at alt det, du har oplevet i løbet af dagen, bliver bearbejdet og gemt i hukommelsen. Smart!

Læs også: 10 tips til at falde i søvn

Søvnen er delt op i flere faser, og når faserne er overstået, begynder de forfra. Det kaldes en "søvncyklus". Her er, hvad der sker i de forskellige faser:

Lige når du falder i søvn
I de første minutter glider du langsomt ind i søvnen. Du bliver mindre bevidst, men du vil stadig vågne af bare en lille smule støj. Stadiet varer i fem til ti minutter.

Efter 10 minutter
Efter 10 minutter sover du. Det betyder, at der skal mere til at vække dig, og du mærker ikke længere, hvad der sker omkring dig. Din vejrtrækning og hjerterytme bliver regelmæssig, og din kropstemperatur falder en lille smule.

Efter en halv time
Her oplever du den dybeste søvn. Du trækker vejret meget langsomt, og dit blodtryk er lavt. Det er nu, din krop begynder at reparere sig selv, derfor er den her slags søvn meget vigtig for dit helbred. Du vil være svær at vække, og hvis nogen vækker dig, vil du være meget forvirret og rundt på gulvet, når du vågner. Denne type søvn varer i 45 minutter, første gang du oplever den - den vender tilbage flere gange i løbet af natten, for din søvncyklus starter forfra flere gange.

Efter halvanden time
Din søvn bliver nu mindre dyb. Dine muskler slapper af, men du trækker vejret uregelmæssigt, og dine øjne bevæger sig hurtigt inde bag dine øjenlåg. Det kaldes "rapid eye movement" eller REM-søvn. Det er her, du drømmer! REM-søvnen varer kun i fem til ti minutter, og så begynder din søvncyklus forfra.

Læs også: 7 drømme alle drømmer

Ud på natten
REM-søvnen, hvor du drømmer, varer længere tid, når du når længere ud på natten. Den dybe søvn bliver i stedet kortere. Det kan være, at du vågner ind imellem de forskellige søvncyklusser, men det er ikke alle, der opdager, at de rent faktisk vågner. Normalt sover man gennem fire til seks søvncyklusser i løbet af en nat.

Læs også: Tips til at stå op om morgenen

I galleriet kan du se, hvorfor du IKKE skal sove med makeup på!

DerforskalduIKKEsovemedmakeup

Hvis du ikke renser din hud om aftenen, er der ret stor risiko for, at din hud bliver uren, da overskydende fedt, makeuprester og snavs fra hele dagen vil samle sig i porerne. Så for at undgå store, sorte porer, som senere kan blive til bumser, skal huden altså renses inden, du hopper under dynerne.

Hvis du sover med din mascara på, risikerer du at knække dine øjenvipper. Du har samtidig større risiko for at få infektioner, da øjenmakeuppen nemt kan sætte sig i dine øjenkroge i løbet af natten og dermed give dig øjenbetændelse eller anden irritation ved øjet. Ikke lækkert!

 

Din hud vil simpelthen sige fra på et tidspunkt, hvis den ikke bare engang imellem får lov til lige at få et pusterum fra den fede foundation og pudderet. Hvis du ikke giver den ”luft” om natten, vil den derfor med tiden begynde at se grå og trist ud. 

Din hud har faktisk brug for mere fugt, end du lige tror – særligt, når det begynder at blive koldere udenfor. Derfor er det supervigtigt, at du giver din hud lov til at hvile uden makeup, så den kan genopbygge og fugte sig selv med en god creme i løbet af natten.

 

Det er bevist, at din hud ser yngre ud i længere tid, hvis du er god til at rense og pleje den. Hvis du ikke allerede har det, så find derfor en god renserutine, som du kan overskue. Du kan eksempelvis rense din makeup af lige efter aftensmaden, så du ikke bliver for træt omkring din sengetid, hvor du lige har ligget to timer på sofaen. Brug en god olie eller creme og massér den godt ind i huden, for på den måde stimulerer du hudens blodkar, og det får den til at se frisk ud dagen efter.

MegetMere