Er du liiidt for glad for chips, cola og andre usunde sager, så kan det faktisk ses på din hud. Men den gode nyhed er, at hvis du skruer ned på de usunde sager, så kan det også ses på din hud! Læs med her og se, hvad du kan gøre.

Få en fin hud
Har du tør hud, eller synes du generelt bare, at din hud ser lidt trist ud, så drik noget mere vand. Vand giver nemlig din hud en masse fugt, der er med til at udrense og holde din hud ung.

Læs også: Sådan kan du drikke mere vand.

Lider du af tør hud, så prøv at spise lidt yoghurt. Der findes sunde bakterier i yoghurt, som er med til at bekæmpe tør hud, og derudover indeholder yoghurt også B2-vitaminer, som kan hjælpe på sprukne læber. Prøv også at spise frugt med C-vitaminer eller nødder, som kan gøre din hud mere smidig. I nødder er der ligeledes mange B-vitaminer, som er gode for din hud, men også for dit hår og dine negle. Nødder kan også være med til at gøre dine celler mere smidige, så du kan skille dig af med affaldsstoffer i kroppen.

Der findes et stof i gulerødder, som beskytter din hud mod UV-stråling, og faktisk beskytter grøn te også mod solskader. Meeen, du skal stadig huske at bruge solcreme og mindst en faktor 30! Derudover indeholder gulerødder vitaminer, der kan være med til at forebygge akne.

Læs også: 8 sunde kostråd.

Hår og negle
Produkter med havre i, som for eksempel havregryn og brød med havre, er med til at forstærke dine negle og gøre dit hår smukt. Derudover indeholder bælgfrugter, avokado, sojabønner og nødder B-vitaminer, som kan gøre dit hår og dine negle stærkere.

Læs også: 5 tips til smukke og sunde negle.

Inde i kroppen…
Det gælder også om at holde sig sund de steder, du ikke kan se - altså inde i kroppen. Hvidløg, chili og ingefær er krydderier, der er med til at opbygge din krop indefra, og de gør, at du får en smuk hud. Fisk er ligeledes gode til at opbygge cellerne i din krop, fordi de indeholder sunde fedtsyrer. Kan du ikke lide fisk, så kan du finde de samme slags fedtsyrer i mandler, hasselnødder og hørfrø.

Derudover er det godt at spise fuldkornsprodukter, fordi de mætter og gør, at du ikke så let bliver lækkersulten. Husk også at spise 600 gram frugt eller grøntsager om dagen, for de indeholder en masse vitaminer, mineraler og fibre, som er sunde for din krop. Det kan ses på din krop, at du giver den så mange vitaminer, og du får et stærkere immunforsvar, hvis du spiser sundt.

Kilde: Femina