Det er rigtig vigtigt, at man udtrykker dine følelser og græder, når man er ked af det, men nogle gange har man bare ikke lyst til at dele sine tårer med andre. For eksempel hvis du bliver droppet af kæresten foran hele klassen, får skæld ud af læreren, bliver mobbet eller skændes med din mor.

Knibe dig i armen
Hvis du allerede kan mærke, at dine øjne bliver blanke, kan du nive dig selv hårdt i armen. Det afleder din opmærksomhed, men av, av, av!

Hav et svar parat
Mange gange presser gråden sig på, fordi man bliver overrasket over at blive angrebet eller skældt ud, og man føler sig helt magtesløs. I de situationer er det rigtig godt at have forberedt nogle standardsætninger, så du lige har nogle sekunder til at komme dig i. Du kan for eksempel sige "Kan du ikke lige forklare mig, hvorfor du er vred på mig?".

Læs også: Er du særlig følsom?

Skriv det ned
Hvis du er rigtig ked af noget, tænker på det hele tiden og er på grådens rand hver gang, så er et rigtigt godt råd at skrive det ned. På den måde får de sat ord på alle dine følelser og får måske også brugt alle de tårer, du har i dig.

Tro på, at det bliver godt igen
Nogle gange kan man gøre tingene meget værre end de er. Man tror for eksempel, at man har mistet sin veninde eller kæreste, fordi man skændes, eller at man aldrig kan vise sig i klassen igen, fordi man er blevet mobbet. Men så er det vigtigt ikke at lade sig rive med. Du skal tro på dig selv og minde dig selv om alle de gange, hvor tingene har fået en happy end.

Spil ligeglad
Det er vildt svært at bevare pokerfjæset, hvis du bare er dybt ulykkelig indeni, men du kan øve dig på det. Det er ikke sundt at blive alt for god til det, men du kan bruge det i nødsituationer.

Forsvindingsnummer
Hvis du bare VED, at du kommer til at tude og ikke har lyst til det, så er det bedre at lave et forsvindingsnummer. Du kan stille og roligt gå væk fra den situation, der gør dig ked af det, og finde et roligt sted eller nogle veninder, som du stoler på. Og er tryg ved.

Hav en film i hovedet
Du kan snyde dig selv gladere ved at tænke på nogle sjove og positive episoder, som får dig til at smile. Tænk for eksempel på en sjov scene i din yndlingsfilm.

Læs også: 10 ting, du kan dele med din dagbog.

Tag en dyb indånding
Det er verdens ældste trick, men det virker altså nogle gange at trække vejret dybt og bare koncentrere sig om sin vejrtrækning.

Nødløsninger
Hvis alt andet slår fejl, kan du tage solbriller på, lade som om du tager et billede og holde kameraet foran dine dryppende øjne, gemme dig bag dit hår eller en bog.

Tjek galleriet for 20 tips til en gladere hverdag!

20 tips til en gladere hverdag