Taylor Swift
Kultur

Taylor Swift elsker amerikansk fodbold, så nu elsker alle amerikansk fodbold

Af Signe Larsen 6. oktober 2023
Foto: David Eulitt/AFP/Ritzau Scanpix
Taylor Swift er i sin NFL-era. Og mens hun skåler fra tribunen, stikker alt vitterligt af. Taylor Swift-effekten er åbenlys – og vi har samlet et overblik over alt, der er sket, siden hun offentligt begyndte at heppe på ét bestemt hold.

Det er Taylor Swifts verden, og vi andre lever bare i den. Hun er efterhånden for mig, hvad romerriget er for mænd – for det sidste lange stykke tid har jeg tænkt på hende dagligt.

Gang på gang cementerer hun sin position som en af verdens største superstjerner og mest indflydelsesrige popkulturelle fænomener – og hendes nye interesse for amerikansk fodbold (eller nærmere en af spillerne) er ingen undtagelse.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Selv om hverken hun eller den jævnaldrende fodboldspiller for The Kansas City Chiefs, Travis Kelce, har kommenteret rygterne om deres mulige romantiske relation, har det ikke holdt Taylor Swifts fanbase tilbage fra at gå fuldstændig i selvsving over sangerens potentielle kærlighedsinteresse – og ikke mindst over sporten, han dyrker.

Der er nok ikke mange Swifties, som kendte Travis Kelce før, omend han med sit hold har vundet to Super Bowls og blandt andet har sin egen podcast. Nogle fans mener endda, at Taylor Swift har boostet hans karriere, mens andre (fodboldfans) virker fornærmede over dén teori.

Men lad os lige få nogle tal på bordet:

Taylor Swift blev første gang spottet på Arrowhead Stadium i Kansas City i Missouri, USA søndag d. 24. september, da Kelces hold “the Chiefs” spillede mod “the Bears”. Hun stod på tribunen arm i arm med fodboldspillerens mor – og hurtigt derefter skød både billetsalg og tv-seertal i vejret.

Kameraerne panorerede flere gange hen mod Taylor Swift, der var tydeligt investeret i fodboldkampen. Hun skålede, heppede og krammede med andre Chief-fans omkring hende, når hjemmeholdet scorede og til slut vandt kampen.

Det blev ikke bare en sejr for dem, men faktisk for hele NFL, den professionelle amerikanske fodboldliga, og ikke mindst for Travis Kelce. Taylor Swift kan formentlig tage en stor del af æren.

Ved den specifikke kamp oplevede NFL nemlig, at 63 procent flere kvindelige seere i alderen 18-49 år så med. Ifølge kanalen Fox Sport var det den uges mest sete udsendelse på tværs af alle deres netværk, der tiltrak omkring 24,3 millioner seere.

Efterfølgende er salget af fodboldtrøjer med Travis Kelces navn og nummer steget med 400 procent, ligesom det anslås, at han har fået godt en million nye følgere på Instagram på under to uger. Hans podcast “New Heights” strøg ligeledes straks på tops som den mest lyttede på Apple Music.

The Kansas City Chiefs har derudover efterfølgende oplevet en stigning på tre gange så mange solgte billetter til deres hjemmekampe.

Selv NFL er overrasket over Taylor Swift-effekten. Selv om der hver uge er kendisser og influencere blandt tilskuerne til deres kampe, har de aldrig oplevet noget lignende, lyder det.

– Jeg vidste, at det helt sikkert ville skabe røre, men jeg tror ikke, at nogen af ​​os er klar over, hvor vidt og bredt det her ville gå, udtalte Ian Trombetta, NFL's senior vice president for Social, Influencer & Content Marketing, til CBS Sport.

NFL har brugt flere forskellige Taylor Swift-referencer på deres sociale medier den seneste tid, blandt andet skrev de på X: “Welcome to New York, It’s been waiting for you,” en af hendes sangtekster, og delte en video af sangeren på MetLife Stadium, hjemmebanen for The New York Jets.

Udover de helt konkrete seer- og salgstal så er internettet naturligvis kogt fuldkommen over med indhold om den mulige romance mellem sangstjernen og fodboldspilleren. På TikTok forklarer fans af popsangeren på satirisk vis, hvad amerikansk fodbold går ud på.

Og jeg kunne blive ved. For ærlig talt – Taylor Swifts NFL-era et bundløst kaninhul, du kan hoppe ned i.

Den mest absurde sidehistorie er måske firmaet Heinz, som står bag den berømte tomatketchup, der har annonceret, at de vil sælge en limited edition Taylor Swift-dip med navnet “Ketchup and Seemingly Ranch” – fordi et billede af Taylor Swift fra en af fodboldkampene var ledsaget af en tallerken med, ja – en kyllingenugget, ketchup og muligvis ranch-dressing.

Det fik efterfølgende den officielle profil for The Empire State Building i New York på det sociale medie X, tidligere Twitter, til at poste et billede af den ikoniske bygning oplyst i rød og hvid – med teksten “Ketchup and Seemingly Ranch”.

Jeg havde i øvrigt nær glemt, at de rimelig basic lyseblå denim-shorts, som Taylor Swift havde på til den seneste fodboldkamp mellem “the Chiefs” og “the Jets”, selvfølgelig blev udsolgt på bare få timer.

Der er vist ingen, der længere kan være i tvivl om hendes gigantiske magtfaktor og status som en af vor tids største popkulturelle ikoner.

Taylor Swift holder lige nu pause fra sin anmelderroste The Eras Tour, der næste gang lægger vejen forbi Buenos Aires i Argentina d. 9. november.

Ifølge analysefirmaet QuestionPro bidrager turnéen med intet mindre end fem milliarder dollars til den verdensomspændende økonomi.

Og om lidt kan de fans, der ikke fik billetter til koncerterne, se det hele i biografen i stedet for. Det forventes, at filmen trækker intet mindre end 100 millioner dollars ind bare i åbningsweekenden.

Taylor, du er en Mastermind. Og vi hepper på dig, ligeså meget som du hepper på “The Chiefs”.

Artiklen blev første gang bragt på femina update. Dette er en opdateret version.