Råd mod menstruationssmerter
Reklame

Menstruation: Tips til smerter og oppustethed

Reklame for Tampax. Foto: Shutterstock 18. maj 2022
For nogle giver menstruationsperioden kun små gener, for andre betyder det flere dage i fosterstilling. Uanset hvilken kategori du tilhører, har du sikkert oplevet ubehag i forbindelse med menstruation og PMS. Her får du nogle råd til, hvordan du minimerer ubehag, smerter og oppustethed under den røde bølge.

Spørger man dem, der ikke menstruerer, vil de nok beskrive menstruation sådan her: Blod, der kommer ud af skeden. Men hvis du har prøvet at menstruere, ved du, at der er mere til historien.

Menstruation er nemlig ikke bare blod. Det er også ondt i maven og ryggen, ømme bryster, en oppustet mave, humørsvingninger, mærkelige madvaner, uvelkomne lugte, bumseudbrud, diarré, hovedpine, ekstra toiletbesøg og muskelkramper …

Der er risiko for det hele fra PMS-start til sidste bloddråbe, og det er sjældent særlig sjovt!

Måske kan det trøste dig at vide, at du langt fra er den eneste, der oplever et eller flere af de ovenstående PMS-symptomer. Og måske det også hjælper at vide, at det ikke er din skyld, at du er i dine følelsers vold under menstruationen.

Man ved ikke helt præcist, hvorfor symptomerne på PMS (præmenstruelt syndrom) opstår, men man mener, det er fordi hormonerne raser rundt i kroppen op til menstruationen. Du kan altså af gode grunde ikke gøre for, at dit humør er letpåvirkeligt op til og under menstruationen. Det er helt normalt og ude af din kontrol.

Selv om du nok aldrig slipper helt af med menstruationssmerter og andet ubehag (desværre!), så kan du minimere det. Her får du et par tips til at klare dig gennem menstruationen og de medfølgende PMS-symptomer.

Avsen i mavsen!

AV! Der er ikke så meget andet at sige, når det bliver den tid på måneden, musklerne begynder at krampe, og jag af smerte farer gennem både mave og ryg.

Menstruationskramper er helt almindelige. De starter typisk 1-2 dage før menstruationen og varer i et par dage. Op til menstruationen udskiller livmoderen et hormon kaldet prostaglandin, hvilket forårsager muskelkramperne og dermed smerten.

For nogle er smerterne milde, og for andre kan de føre til hovedpine, svimmelhed, kvalme og dårlig mave. Har du det meget dårligt, er det en god idé at ringe til lægen. Er symptomerne milde, er der nogle ting, du kan gøre for at dulme smerterne:

  • Tag et varmt bad.
  • Placer en varmepude eller en flaske varmt vand på den nederste del af maven eller ryggen, afhængigt af hvor du har ondt.
  • Massér den nederste del af maven.
  • Spørg din læge, hvilken smertestillende medicin du kan få i håndkøb.
  • Dyrk nem træning som yoga eller svømning, eller gå en tur.
  • En sidste udvej: Fosterstilling. Nogle gange er der bare ikke andet at gøre end at ligge sammenkrøbet under dynen og vente på, det går over. Måske synes du ikke, det er i orden at ligge i sengen på grund af menstruation – men det er altså helt ok. Vær god ved dig selv, og giv dig selv lov til at være ked af det eller syg, hvis du har det skidt.

Når du ser rødt

Grrr! Kan du komme helt op i det røde felt under menstruationen, så fortvivl ikke. Det er et helt normalt PMS-tegn, og mange har det ligesom dig. Det er sjældent særlig konstruktivt at blive vred på andre, så prøv i stedet at fortælle den person, du har et horn i siden på, at du har menstruation og derfor er lidt ekstra følsom. I kan sikkert tale om problemet, uden at nogen skal hidse sig op.

Det er helt i orden at sige fra, hvis nogen flabet spørger, om det er “den tid på måneden”. Det kan nemlig virke ret provokerende. Sig, at du ikke synes, det er sjovt, da PMS faktisk kan være rigtig ubehageligt. Du kan også tilbyde at fortælle, hvordan det faktisk er at have PMS. Ofte er det nemlig uvidenhed, der får folk til at drille.

    Smells a little fishy …

    Har du prøvet at trække ned i trussen og blive mødt af en … særlig lugt? Menstruation lugter anderledes end det blod, der kommer, når du skærer dig i fingeren, og den syrlige eller sødlige odør fra menstruationen er slet ikke farlig. Faktisk er det helt normalt at lugte lidt forneden.

    Dit underliv er så smart indrettet, at det holder sig selv rent. Det arbejder hårdt for at opretholde pH-balancen forneden, hvilket gøres ved hjælp af små bakterier. Vask området med varmt vand og eventuelt en mild intimsæbe, hvis du føler, det er nødvendigt. Husk også at skifte bind eller tampon regelmæssigt, også selv om det ikke er fyldt med blod.

    Hvis det lugter meget kraftigt af fisk eller gær, og hvis du samtidig har kløe, mærker en brændende fornemmelse eller opdager hvidt og hytteostagtigt udflåd, så er det en god idé at ringe til lægen. Du skal ikke være nervøs, for infektioner i underlivet er helt normale og lette at behandle – og de sker for rigtig mange.

    Oppustet?

    Der er ikke rigtig noget godt at sige om følelsen af, at bukserne strammer, og du føler dig utilpas og udspilet. Rigtig mange bliver oppustede under menstruationen – og det er hverken pinligt eller noget, du selv kan kontrollere. Alligevel er der et par ting, du kan gøre for at føle dig lidt mindre oppustet.

    1. Drik vand: Det lyder simpelt, og det er det også. Der er ikke nogen regler for, præcis hvor meget du skal drikke, men sørger du for at drikke vand, når du er tørstig, er du godt på vej. Husk drikkedunken, hvis du er på farten.
    2. Spis grønt og proteinrigt, og undgå salt: Du kan godt mindske oppustetheden ved at spise rigtigt under din menstruation. Frugt og grøntsager er gode for din oppustede mave, og det er også vigtigt, at du får proteiner fra for eksempel fisk, kylling, nødder og avocado. Mørk chokolade er også godt, for det kan løfte dit humør, da det indeholder magnesium, som regulerer dit serotoninniveau. Til gengæld skal du undgå at få for meget salt, da det kan gøre dig oppustet.
    3. Undgå koffein: Er du vild med kaffe og energidrik, så er her en dårlig nyhed. Koffein, som er i kaffe, kakao, cola, energidrikke og nogle slags te, kan irritere din mave og give dig den velkendte oppustede krampefølelse. I det hele taget er det en god idé at undgå sodavand. I stedet kan du drikke en kop urtete, måske med pebermynte, som også smager sødt. Det skulle være godt til den stakkels oppustede mave.
    4. Dyrk motion: Det er fristende at blive liggende på sofaen, hvis maven er helt udspilet og gør ondt. Men faktisk er det modsatte det bedste. Du behøver ikke dyrke seriøs cardio, men let bevægelse som en gåtur, svømning eller yoga kan hjælpe din blodgennemstrømning, hvilket kan afhjælpe oppustethed.
    5. Gå i seng: Det er helt normalt at være ekstra træt under menstruationen – især, hvis du også har smerter. Få en god nats søvn på mindst otte timer, så din krop og dit hoved kan få tid til at restituere. Godnat!
    6. Spørg din læge: Har du mange smerter og er meget generet af din menstruation, så er det altid en god idé at spørge lægen til råds.
    tampax pearl compak

    OM TAMPAX PEARL COMPAK

    Tampax Pearl Compak er Tampax’ bedste tampon for komfort, beskyttelse og diskretion. Den kommer i en plastikapplikator med runde kanter, der gør den let at indføre.

    Tamponen er lavet til at tilpasse sig efter din krop, så den udvider sig efter behov. Indpakningen er nem at åbne og kan holde til at ligge i tasken.

    Tampax Pearl Compak-tamponer er gynækologisk testet og uafhængigt testet for skadelige stoffer af Oeko-Tex.

    Du kan vælge mellem to sugeevner, “super” og “regular”, så du kan finde den tampon, der passer bedst til din menstruation.

    Læs mere om

    MegetMere