Helbred & balance

Hovedpine: Hvad gør jeg?

Af Stine Kærsgaard 27. oktober 2015
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Av, av, av. Der er ikke noget værre end at have rigtig ondt i hovedet. Læs her, hvad du kan gøre.

Langt de fleste af os har prøvet at have hovedpine, og det er absolut ikke rart! For nogle er det noget, som kommer engang imellem og kan vare i et par timer eller i nogle dage, og for andre er det noget, som er mere kronisk.

Måske har du prøvet, at hovedpinen er så slem, at det forhindrer dig i at gøre de ting, du skal hverdagen. Når det er sådan, er der ofte ingen anden  vej end at tage en pille, for at få smerterne til at forsvinde.

Læs også: 5 tips mod menstruationssmerter 

Men da det ikke er godt at fylde sig selv med piller, skal du prøve at finde frem til, hvad årsagerne til din hovedpine kan være. Bliv klogere i galleriet her:

 

Kig på de ydre omstændigheder

Hovedpine kan godt opstå på grund af forskellige påvirkninger, som kommer udefra. Hvis du tit oplever at have hovedpine, er det derfor vigtigt at se nærmere på, om du sidder godt, når du laver lektier, om du befinder dig i et godt indeklima, om du har det godt i skolen, om du får træk, når du cykler, eller om du spiser noget, som du ikke kan tåle. Hovedpine kan skyldes rigtig mange forskellige ting, så det er vigtigt, at du er opmærksom.

 

Tjek dit syn 

Hovedpine kan sagtens hænge sammen med, at du anstrenger dine øjne for meget, når du skal se eller læse noget. Sørg derfor for at blive tjekket hos lægen, hvis du tit får hovedpine.

 

Få nok søvn

Søvnmangel er også en af de helt store syndere, så det er supervigtigt, at du fokuserer på at få søvn nok, hvis du døjer med hovedpine. Du sover bedst, hvis du har regelmæssige sengetider og undgår at bruge din telefon eller computer lige inden, du går i seng. Hvis dine tanker flyver rundt, når du har lagt dig, så prøv at skrive dagbog, inden du skal sove, da det vil kunne give dig ro.

Læs også: Kyssesyge: Alt du skal vide 

 

Stræk ud

Ofte kan det hjælpe at strække ud, hvis du har hovedpine, da smerterne tit skyldes spændinger i nakke eller skuldre. Prøv for eksempel med yoga eller pilates.

 

Overvej om det skyldes pres og forventninger

Hvis du er stresset eller presset, kan det godt give dig spændingshovedpine. Så når du stresser, så tag en dyb indånding, og accepter, at tingene ikke altid er perfekte eller går lige, som du ønsker.

 

De her ti mellemmåltider giver dig mere enerigi:

Yay!10mellemmåltiderdergiverenergi

En skål yoghurt naturel eller skyr med tilbehør. Prøv eventuelt at toppe med æblegrød eller rabarberkompot og nødder.

Foto: Shutterstock

En halv avokado med hytteost drysset med lidt salt og peber.

Foto: Shutterstock

Groft knækbrød eller et stykke grovbrød med ost eller kødpålæg.

Foto: Shutterstock

En hurtig smoothie med banan, frosne jordbær og en smule appelsinjuice.

Foto: Shutterstock

Revet gulerod med lidt nødder, citron- eller appelsinsaft presset over.

Foto: Shutterstock

Hummus med grøntsags-stænger – for eksempel gulerødder, peberfrugt og agurk.

Foto: Shutterstock

Tomatsalat med fetaost, rødløg og krydderurter.

Foto: Shutterstock

En håndfuld blandede nødder og rosiner.

Foto: Shutterstock

Honningmelon med lidt parmaskinke omkring.

Foto: Shutterstock

En lækker frugtsalat med tre af dine yndlingsfrugter skåret i små stykker.

Foto: Shutterstock

 

 

Læs mere om

MegetMere