Mit liv

Hjælp – jeg kan ikke sove!

Af Redaktionen 30. april 2013
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Nogle gange er det bare rigtig svært at falde i søvn, selv om man er vildt træt – og det er mega nederen. Her får du seks tips, så du falder hurtigere i søvn.

Tænk gode tanker
Fokuser på noget, der får dig til at smile. Det kan være en god ferie, en sød pige eller en nice aften med drengene. De gode tanker får dig til at slappe af og flytte fokus fra den travle hverdag.

Læs også: 10 tips til at falde i søvn 

Tis - nu!
Vi ved godt, det lyder lidt plat, men en af grundene til, at man ikke falder i søvn kan være, at man skal på toilettet. Ud og få det overstået!

Åbn vinduet
Hvornår luftede du sidst ud? Det er meget nemmere at falde i søvn i et friskt og køligt værelse, så luft ud inden du smutter under dynen.

Gå i bad
Hvis du har haft en travl dag, er det altid dejligt at komme helt ned i gear om aftenen - måske med et næsten for varmt bad! Et varmt bad inden sengetid gør, at du slapper af i hele kroppen, og du falder hurtigere i søvn.

Læs også: Hvad sker der, når du sover? 

Læs en bog
Er du en af dem, der godt kan falde i søvn i biografen? Det sker typisk, når man begynder at læse underteksterne og virkelig fokuserer på filmen - den samme effekt kan en bog give dig! Når du læser en bog, når du skal sove, så koncentrerer du dig kun om historien, og det gør dine øjne tungere, og du bliver mere træt!

Drop facebook
Tjekker du lige facebook, inden du går i seng! Drop det - det er en god idé at lade være med at logge på facebook en halv time, inden du går i seng! Din smartphone og computer stresser nemlig din hjerne, og det gør det svært for kroppen at slappe af og dermed falde i søvn.

Læs her, hvordan du får styr på tankerne før du skal sove ...

styrtankerne,førdusover

Forudsætningen, for at du sover godt, er, at miljøet i dit soveværelse er i top. Med det menes der, at der blandt andet ikke må være for varmt, for koldt eller andre ting, der kan forstyrre din søvn. Sørg for at lufte ud hver eneste dag, og sørg for, at du har en seng, som du ligger godt i. Rullegardiner, eller noget andet mørklægning, og en god hovedpude er også et must!

For mange tanker og bekymringer er virkelig en hindring for god søvn! Hvis du ligger og spekulerer på alt det, du skal huske – måske fordi du er bange for at glemme det dagen efter– vil du have svært ved at falde til ro. Lav derfor en liste, før du går i seng, hvor du skriver alt det ned, som du skal huske.

 

En anden måde, du kan få tankerne under kontrol før sengetid, er ved at skrive dagbog. Du kan fortælle din dagbog alt om, hvad du går og bekymrer dig om, og det er virkelig effektivt, når man gerne vil have ro i hovedet! Hvis du ikke lige helt ved hvordan, at du skal komme i gang, så find inspiration i artiklen her.

Nogle gange kan man have svært ved at falde i søvn, fordi man simpelthen er blevet for træt. Sørg derfor for ikke at blive overtræt inden, du går i seng! Når du sidder og ser tv eller film om aftenen, og du begynder at gabe og får lyst til at lægge dig ned, så sluk, børst tænder og gå i seng. 

Det er bevist, at lyset fra forskelligt elektronik kan påvirke din søvn negativt! Så hvis du har svært ved at falde i søvn, så prøv at slukke dit fjernsyn, din computer og at  lægge din telefon fra dig en hel til en halv time før, du skal sove. Ligger du og sms’er eller skriver beskeder lige før sengetid, vil det sætte en masse tanker i gang. Det er mest optimalt, at din hjerne bliver gearet lidt ned og får ro, før du skal sove.

Det kan være ret meditativt og beroligende at gå en aftentur, inden du skal sove – især nu her, hvor aftenerne begynder at blive længere og lysere.

 

Prøv at tvinge dig selv til ikke at ligge og tænke på en masse negative ting lige før, du falder i søvn. Tænk i stedet på tre gode ting, der er sket i løbet af dagen. 

Hvis du virkelig har svært ved at falde i søvn, så prøv at drikke en kop stærk kamillete en time før, du skal sove. Det virker beroligende på din krop – pas dog på med ikke at drikke for meget, da der kan være en risiko for, at du så skal op og tisse i løbet af natten.

 

Noget andet, der kan virke rigtig beroligende, er et varm bad før sengetid. Der er ikke noget bedre end at falde i søvn ren – særligt hvis sengetøjet også lige er blevet skiftet! Mm. Sov godt!

MegetMere