Identitet

10 tips til at overleve karakterræset

Af Stine Kærsgaard 4. november 2015
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Åh, er du ved at gå amok over, at der er så meget konkurrence og fokus på karakterer i din klasse? Sådan her overlever du det og skaber det bedste klassemiljø.

Hvis du nogle gange føler, at der er megameget fokus på karakterer i din klasse, så er du ikke alene. Mange oplever nemlig, at der opstår konkurrence, når der skal gives karakterer, og ofte leder tallene også til dårlig stemning. For hvorfor fik hun 4 for den opgave, som hun havde brugt rigtig lang tid på, når Mathilde, som havde lavet samme opgave på to timer, fik 10?!

Læs også: Sms'er kan skade dine karakterer 

Det giver god mening, at vi sammenligner os og vores karakterer, når vi prøver at forstå, hvorfor vi fik den karakter, vi fik. Men måske skulle vi lade være, for der kommer ikke noget godt ud af det. Du kan spare dig selv for mange bekymringer, hvis du lærer at sige pyt og i stedet for at bruge energi på at sammenligne fokuserer på, hvordan du kan gøre det bedre til næste gang.

Læs også: Derfor betyder karakterer ikke alt

Her er ti gode ting og tips, som du skal huske, når karakterræset gør dig vred eller stresset:

 

·         Tænk på, at karakteren bare et tal og i virkeligheden ikke siger særlig meget om dig.

 

·         Husk på, at det på ingen måde er verdens undergang at få en dårlig karakter. I stedet for at gå helt ned, så lær at sige ”pyt”, og brug i stedet din energi på at undersøge, hvor du kan gøre det bedre til næste gang.

 

·         Husk på, at så længe du gør dit bedste, kan du ikke gøre mere.

 

·         Det er også vigtigt at være klar over, at en dårlig karakter i en stil eller en opgave sagtens kan hænge sammen med en misforståelse. Det behøver slet ikke have noget med at gøre, at du ikke er dygtig! De fleste vil på et eller andet tidspunkt i deres skolegang komme ud for at få en dårlig karakter på grund af det.

 

·         Man kan sagtens blive noget godt og få et godt liv, selv om man ikke får topkarakterer. Sociale evner, humor og en evne til at kunne sige ”pyt” er MINDST lige så vigtige egenskaber.

 

·         Hvis karakterne frustrerer dig, så snak med din lærer om, hvad du konkret kan gøre for at hæve dit snit eller din karakter i et bestemt fag. Spørg, til du er sikker på, du præcis forstår, hvad din lærer mener.

 

·         Hvis du ikke forstår din karakter, så bed din lærer uddybe hvorfor, du har fået den.

 

·         Lad være med at sammenligne dig med andre. Der er rigtig mange faktorer, der spiller ind, når der gives karakterer, og begynder I først at sammenligne jer, skabes der dårlig stemning og et dårligt klassemiljø.

 

·         Undgå at opildne karakterræset i klassen ved hele tiden at spørge: ”Hvad fik du?”, når folk får en opgave tilbage. Hvis I absolut skal spørge hinanden, så brug vendinger som: ”Er du tilfreds med resultatet?”. Hvis nogle spørger dig, så kan du også svare: ”Det gik godt”, eller ”jeg prøver lige at gøre det lidt bedre til næste gang”.

 

·         Husk på, at det er helt naturligt, at der er nogle ting, man er rigtig god til og andre ting, som man har svært ved. Dem, der ser ud til at kunne det hele, har helt sikkert også ting, som de er dårlige til og kede af – det viser sig måske bare ikke, når det handler om faglighed.

 

I galleriet kan du få hjælp til, hvad du kan gøre, hvis der er larm i klassen:

Hjælp,dererlarmiminklasse!

Det første, du kan gøre, er at finde ud af, hvad dine klassekammerater tænker om larmen.  Synes folk, det er irriterende, har nogle hovedpine, når dagen er omme, eller føler I ikke, at I får nok ud af undervisningen? Ved at italesætte problemet kan I komme frem til, hvor slemt det står til, og det er altså nødvendigt at finde ud af, hvis der skal lægges en plan. Hvis du ikke selv har lyst til at stille dig op og spørge ud i klassen, kan du måske bede din klasselære om at tage emnet op.

Noget andet, du kan gøre, er selv at gå forrest i kampen mod larm. For eksempel kan du pointere, at det er åndssvagt ikke at høre efter og ville lære noget, når I nu alligevel sidder på skolen i så mange timer. Et andet argument kunne også være, at I alle ville være lidt mere klare i hovederne, når I går hjem, hvis I kunne formå at sænke støjniveauet lidt. Allerbedst vil det være, hvis I sammen kunne blive bedre til at tysse på hinanden, så det ikke kun er læreren, der skal gøre det.

Hvis det er nogle enkelte personer, der larmer, kan det måske betale sig at sige til dem, at det er megairriterende for jer andre. Hvis du ikke vil skabe spild i klassen eller gøre dig uvenner med nogen, kan du måske få din lærer til at tage en alvorssnak med dem.

Hvis du har muligheden for det, så smut væk fra larmen, når du skal koncentrere dig. Find et fredeligt hjørne eller et andet lokale. Hvis I skal blive i klassen, kan du eventuelt spørge din lærer, om du må høre lidt musik, imens du løser opgaver, hvis det gør, at du kan lukke snakken ude og koncentrere dig bedre.

 

Hvis snakken også står på, imens folk fremlægger, så sig til dine klassekammerater, at det er sindssygt uhøfligt at larme, imens andre snakker. Alle ved nemlig, at det er rigtig ubehageligt at stå og tale ud til en forsamling, der støjer og er helt uopmærksomme. I forlængelse af den pointe kan du måske også få dine klassekammerater til at tænke lidt over, hvordan det må være for din lærer, som HELE TIDEN ”fremlægger”. Jeres lærer er også bare et menneske med gode og dårlige dage, og det er ikke fedt, hvis I er med til at gøre det til et sandt mareridt for ham eller hende at gå på arbejde. Tænk på, at I skal respektere hinanden og jeres lærer!

Hvis larmen bare fortsætter, så foreslå din lære at indkalde til et ”larm-møde,” hvor I kan snakke om, hvad I kan gøre i klassen for at komme larmen til livs. Måske kan nye pladser, flere pauser, flere regler eller mere arbejde uden for klasselokalet afhjælpe problemet. En ting er i hvert fald sikkert – I skal tage problemet op i klassen, hvis det skal lykkes at få bugt med larmen!

 

 

MegetMere