Det er faktisk ikke helt ligegyldigt, om det er Justin Biebers seneste hit, et ukendt musiknummer eller slet ingenting, der kommer ud af højtalerne, når du er på restaurant eller café. Den rigtige type musik får dig nemlig til at købe mere mad og blive hængende længere. Det viser en undersøgelse fra firmaet Soundtrack Your Brand.

Læs også: Musik, der gør dig frisk i skolen

Firmaet har undersøgt, hvordan fire forskellige typer af musik påvirkede salget af mad i en global fastfood-kæde: En playliste med både kendte og ukendte numre, der var tilpasset restaurantens ”brand”, en playliste kun med hits afspillet i en tilfældig rækkefølge, en playliste med Spotifys mest populære numre tilpasset restaurantens ”brand” og slet ingen musik.

Det viste sig, at hits i en tilfældig rækkefølge fik folk til at købe mindre og forlade restauranten hurtigere. Det bedste var at spille musik, der var tilpasset restaurantens ”brand”, og blande både populære og mere ukendte sange. Det fik især folk til at købe flere desserter og milkshakes, fordi de havde lyst til at hænge ud på restauranten i længere tid.

Tag testen: Hvilken fastfood-type er du? 

Manden bag Soundtrack Your Brand, Ola Sars, siger til websitet Quartz, at en af grundene til, at folk ikke gider at høre tilfældige hits, når de spiser, er, at det er distraherende, når man lytter til noget, man kender godt.

Hvad kan du lide at høre, mens du spiser? 

Musik er en af de ting, der kan gøre dig ekstra glad. Få flere tips til en gladere hverdag i galleriet her: 

20 tips til en gladere hverdag