Når influencere bruger filtre i deres Instagram-opslag, kan det give deres følgere en følelse af, at de ikke er gode nok, som de er. Det har nu fået et land til at gøre det ulovligt for influencere at bruge filtre, når de laver sponsorerede opslag for skønhedsprodukter.

Myndighederne for reklame og promovering i Storbritannien har nu gjort det ulovligt for brands, influencere og kendisser at ændre deres udseende drastisk, hvis de vil promovere skønhedsprodukter, såsom foundation eller fugtighedscreme. 

Hvis de alligevel vælger at bruge et filter, der enten udglatter deres hud eller ændrer deres ansigtsform, bliver deres opslag nu slettet fra Instagram, ligesom de kan risikere at blive suspenderet.

LÆS OGSÅ: Ny hår-trend tager Instagram med storm: Sådan får du looket

Beslutningen er taget efter makeupartisten og modellen Sasha Pallari startede en kampagne, som skulle gøre det forbudt for influencere at gøre sig selv ”unaturligt perfekte”.

- På internettet er kvinder endnu mere presset til at se ud på en måde, som ikke kan lade sig gøre, fortæller Sasha om sin kampagne.

Sashas ønske er, at man nu kommer til at se ”ægte” hud på Instagram, så især unge mennesker ikke tror, at der er noget galt med dem, hvis de ikke ligner influencernes Instagrambilleder.

LÆS OGSÅ: 24 inspirerende kvinder, vi ser op til

Da beslutningen om lovgivningen skulle tages, kiggede myndighederne for reklame og promovering på opslag fra blandt andet brands, der sælger selvbruner.

Både Skinny Tan, som lover, at brugeren får et ”naturligt look med en udglattende effekt,” og Tanologist Tan, som er skabt af Lottie Tomlinson, har postet videoer, der overdriver effekten af deres produkter. Myndighederne syntes, at filtrene i videoerne var så voldsomme, at det blev den afgørende faktor i beslutningen. 

Synes du, vi skal have en lignende lov i Danmark? 

LÆS OGSÅ: Fra One Direction til Rihanna: Se udviklingen i celebrity skønhedsprodukter