Juni er den officielle internationale Pride-måned, og derfor er verden fyldt med lidt flere regnbueflag end normalt.

Mange virksomheder er nemlig med til at fejre LGBTQIA+-miløjet i form af speciallavede produkter og støttende opslag på sociale medier. Dog har det ikke altid den ønskede effekt, og flere er derfor blevet kritiseret for det, der hedder ’rainbow washing’. Men hvad betyder det, og hvorfor er det problematisk?

Vi gør dig klogere på fænomenet her.

Hvad er rainbow washing?

Måske har du lagt mærke til, at mange virksomheder og organisationer hvert år sælger produkter eller har profiler på sociale medier, der er dækket til af regnbueflag, når der bliver fejret Pride. Det er ikke et problem i sig selv, fordi det både viser støtte til LGBTQIA+-miljøet, og i nogle tilfælde endda skaber opmærksomhed om de udfordringer, mange står over for.

LÆS OGSÅ: 3 råd til dig, der er i tvivl om din seksualitet og dit køn

Dog er der mange tilfælde af fænomenet ’rainbow washing’, som omhandler virksomheder og organisationer, der kun benytter regnbueflaget, når der er Pride, så de kan tjene penge på det. Det betyder, at de benytter officielle LGBTQIA+-symboler i et forsøg på at vise deres støtte til miljøet uden at give noget tilbage i form af donationer eller tiltag mod diskrimination.  

Rainbow washing er derfor blevet omtalt som en problematisk måde at være allieret med LGBTQIA+-miljøet på, fordi man ikke reelt gør en forskel for de mennesker, der oplever had og diskrimination på daglig basis.

Hvorfor er rainbow washing problematisk?

Rainbow washing er problematisk, fordi det grundlæggende ikke gør en forskel for LGBTQIA+-miljøet, hvis der ikke er aktive handlinger bag brugen af regnbueflaget. LGBTQIA+-personer bliver nemlig mødt af diskrimination mange steder, og derfor er det også vigtigt, at man viser støtte, der strækker sig længere end ”bare” et regnbueflag. Det betyder ikke, at man skal lade være med at vise sin støtte - man skal i stedet sætte mere handling bag sine ord. 

Forperson for LGBT Danmark Ask Ulrich Petersen har tidligere udtalt til Ekstra Bladet, at virksomheder er nødt til at overveje deres motiver, inden de benytter regnbueflaget som en del af deres marketing og salg. Han fortæller til avisen, at de har set en stigning i organisationer, der ubevidst udnytter sagen, men at man kan gøre en forskel ved at støtte økonomisk og sørge for, at ens arbejdsplads er mangfoldig og tryg for LGBTQIA+-personer.

Aktivist Matt Bernstein har lavet et Instagram-opslag om fænomenet, som er gået viralt, og heri kommer han med et simpelt råd til alle, der ikke er en del af LGBTQIA+-fællesskabet, men som har lyst til at vise deres støtte. Han fortæller, at man skal vise støtte til LGBTQIA+-personer hele året rundt, for eksempel i form af donationer, og ikke kun en enkelt måned, hvor man ændrer sit profilbillede til regnbuens farver.

Aktivisten skriver også, at man, er nødt til at være med til at italesætte den diskrimination mange fra LGBTQIA+-miljøet stadig bliver mødt af i samfundet. Ifølge ham gør det nemlig en større forskel, end hvis man blot har et regnbueflag på sine produkter eller på sociale medier.

Læs hele Instagram-opslaget fra Matt her:

LÆS OGSÅ: Q&A: Bliv klogere på køn

Har du styr på alle de forskellige Pride-flag? Se med i galleriet herunder, hvor vi har samlet 20 officielle Pride-flag og betydningerne bag dem.

20 LGBTQ+ Pride-flag