Vi har samlet fem tips, så du supernemt, og uden at det er alt for hårdt, kan skære ned på dit sukkerforbrug. Se bare her!

Læs også: Guide til sund fastfood

Pift dine havregryn op
Det er supersundt at spise havregryn til morgenmad, men du kan sagtens erstatte sukkeret på havregrynene med noget andet sødt som for eksempel rosiner, abrikoser eller andre tørrede frugter eller måske friske bær.

Erstat sodavanden
Selv om du synes, at vand er for kedeligt at drikke, så behøver du ikke at vælge sodavand. Du kan pifte vandet op med lime-, citrus- eller appelsinskiver eller vælge danskvand med forskellig smag.

Læs også: 7 grunde til at droppe colaen

En sundere kage
Du kan sagtens erstatte noget af sukkeret, når du bager kage, med frugt. Foruden at kagen bliver sundere, så smager det også skønt, og du kan blande forskellige frugter i fra gang til gang, når du bager. Du kan også putte tørrede frugter i, når du bager brød, så brødet får en sødere smag og bliver en lækker eftermiddagssnack.

En lækker snackskål
Går du sukkerkold sidst på eftermiddagen, så er det altså en god idé at have en skål med lidt lækre sager med. Hav nogle nødder, tørrede frugter, vindruer, frisk melon og sunde kiks med - det kan hurtigt hjælpe på din lækkersult.

Læs også: Sund weekend-slik

Find andre alternativer
Hvis du vil skære ned på sukkeret, så husk at forkæle dig selv på andre måder. Foreslå din mor, at I bager noget lækkert rugbrød, som I kan spise om aftenen i stedet for kage. Er du vildt lækkersulten, så kan du sagtens pifte brødet op med en skive mørk pålægschokolade.

I galleriet kan du læse, hvad der er sandt og falsk om chokolade!

Sandt og falsk om chokolade