BMI står for Body Mass Index, og det er et tal, der i mange år er blevet brugt til at finde ud af, om man er normalvægtig, overvægtig eller undervægtig. Men det kan altså være farligt at stole blindt på tallet!

Læs også: Kan man blive for sund?

Læs med her, og få styr på myterne om BMI.

Myte: Hvis du har en høj BMI, skal du tabe dig.
Fakta:
Bare fordi du har en høj BMI, betyder det ikke nødvendigvis, at du skal tabe dig. Din BMI tager nemlig ikke højde for, hvor meget af din vægt der er muskelmasse, og hvor meget der er rent fedt. Nogle folk har også større og tungere knogler end andre, og det påvirker altså også BMI'en. Så selv om din BMI er højere end normalen, betyder det altså ikke nødvendigvis, at du skal tabe dig. Det samme gælder, hvis din BMI viser, at du er undervægtig. Normalt siger man, at hvis du er normalvægtig, hvis din BMI er mellem 18,5 og 24,9, men det kommer altså an på, hvordan du er bygget.

Myte: Det er bedst at have et lavt BMI.
Fakta
: Dit BMI siger kun noget om din vægt i forhold til din højde. Tallet kan altså ikke sige noget om, hvor sund du i virkeligheden er. Hvis dit BMI ligger på omkring de 20, er du normalvægtig, men hvis du lever af chips og sodavand, så kan det være, at du er det, man kalder "tyndfed". At være tyndfed betyder, at du ser slank ud, men har meget fedt omkring dine indre organer, og det er altså mindst lige så farligt som at være overvægtig!

Læs også: Gode tips om sundhed

Myte: BMI-udregningen passer til alle.
Fakta:
Normalt regner man ens BMI ud ved at dividere kropsvægten i kilo med højden i meter opløftet til anden potens. Denne udregning kan dog kun bruges til voksne over 20 år! Den normale udregning af din BMI kan altså ikke bruges til noget som helst, før din krop er færdigudviklet. Hvis du er under 19 år og skal regne dit BMI ud, skal du lave en vildt kompliceret udregning af din alder, din højde og din vægt, og formlen er forskellig, alt efter om du er en dreng eller en pige. Og selv efter den lange udregning, så er den faktisk stadig ikke sikkert, at tallet kan sige noget om, hvor sund du er.

Husk, at sundhed ikke kun handler om, hvor meget du vejer. Det handler mere om, hvordan du har det i din krop, og at du sørger for at spise sundt og bevæge dig hver dag.