Der er rigtig mange, der drømmer om at komme i gang med at løbe, men det er faktisk de færreste, der egentlig kommer i gang med det. Hvis du gerne vil i gang med at løbe, så guider vi dig til, hvad du skal gøre, så du ikke mister motivationen igen.

Læs også: 15 ideer til sjov sommertræning.

Nu skal det være
Du skal først beslutte dig for, at nu vil du altså i gang. Du skal nemlig have lyst til at løbe, for hvis du egentlig ikke gider, så er det altså endnu sværere at komme i gang. Hvis ikke du gider løbe, så kan du finde ideer til, hvordan du dyrker nem motion her.

Tjek garderoben
Det er vigtigt, at du har nogle gode sko at løbe i, og at du har noget tøj, som du kan holde ud at løbe og svede i. Hvis du løber i nogle sko, der ikke er egnede til det, så risikerer du at få løbeskader. Du skal selvfølgelig ikke ud og købe alt muligt dyrt løbetøj, bare fordi du vil begynde at løbe, men det kan godt betale sig at købe nogle T-shirts, der kan tåle sved, og et par løbebukser, som ikke er alt for varme.

Spis og drik rigtigt
Sørg for at drikke godt med vand, inden du skal løbe, og det er også en god idé at have spist noget, inden du skal løbe. Men lad vær med at spise en time før, du skal løbe, for så risikere du at få kvalme, når du løber, fordi maden ikke er nået ordentligt ned i din mave. Det er en god idé at spise sundt og spise flere måltider om dagen, når du skal i gang med at løbe. Se, hvordan du undgår at få ondt i maven her.

Læs også: Gode tips om sundhed.

Start forsigtigt
Du skal slet ikke starte med at løbe hverken to, fem eller ti kilometer. Faktisk skal du starte med at gå ret meget af turen, når du starter din løbetur. Hvis du starter med at gå i et lidt hurtigt tempo i ti minutter, så kan du bagefter løbe i nogle minutter, og så bagefter gå igen. Efterhånden som du bliver bedre til at løbe, kan du løbe i længere tid. Men det er altid en god idé at starte med at gå, så du får varmet dine ben godt op, inden løbeturen.

Planlæg, hvornår du skal løbe
Det kan være lettere at komme i gang med at løbe, hvis du har skrevet ind i din kalender, hvornår du skal løbe. Hvis du ikke er motiveret, så prøv alligevel at se, om du ikke kan komme af sted. Det er helt okay, hvis du bare går en tur i stedet for at løbe, for det er jo bedre end ingen motion. Og husk på, at du faktisk får mere energi af at dyrke motion.

Tip:
Det kan være sjovere at løbe, hvis du hører musik, mens du løber. Og du kan også blive mere motiveret til at løbe, hvis du har en aftale med din veninde om, at I skal løbe sammen. Få flere ideer til, hvordan du træner med din veninde her.

Læs også: Hold dig sund og skøn i skolen.

I galleriet kan du læse om 7 sunde superfoods!

7 sunde superfoods