Vi Unges læsere har stillet os nogle spørgsmål omkring sundhed. Få svarene her.

Hvilken te skal jeg drikke?
Jeg har hørt, at man skal drikke grøn te, men der er bare det, at jeg ikke kan lide grøn te. Er der en anden slags te, jeg kan drikke?

Svar: Heldigvis findes der mange andre slags te, som også er rigtig sunde at drikke. Du kan for eksempel drikke sort, rød eller hvid te, som ikke er så stærke i smagen som grøn te er.

Hvordan kommer jeg i form?
Jeg er en pige på 13 år, der gør alt for at komme i form, men lige meget hvad jeg gør, så hjælper det ikke. Hvad skal jeg gøre?

Svar: At komme i form betyder ikke nødvendigvis, at du også taber dig eller får en slank krop. Man kan sagtens være kraftig bygget og overvægtig, selv om man er i megagod form. Når man er i form, så betyder det, at ens krop og muskler er sunde og stærke, man er god til at bevæge sig og man er smidig. Så hvis du dyrker masser af motion, så er du helt sikkert også i god form, selv om du måske ikke kan se det på din krop.

Læs også: Spiser du for meget slik?

Kan sæbe give mig hvide tænder?
Jeg har hørt, at hvis man børster tænder med sæbe, bliver de hvidere. Er det rigtigt?

Svar: Det er helt sikkert en myte, at sæbe giver hvide tænder. Det middel, der er i tandpasta, og som kan gøre tænderne mere hvide, er et slibemiddel, og det findes ikke i sæbe. Derudover kan vi altså heller ikke forestille os, at det smager særlig godt!

Skal jeg spise frugt?
Som alle andre vil jeg gerne holde formen, men jeg syntes, det kan være ret kedeligt at spise frugt. Er der nogle andre ting, jeg kan spise, som er sunde, når jeg er lidt sulten for sjov?

Svar: Heldigvis findes der meget andet end frugt, du kan spise, som også er sundt.

Læs også: Kom igang med at løbe?

Hvordan taber vi os bedst?
Vi er to veninder, som gerne vil tabe os, men vi har et problem med at komme i gang. Skal vi tage det i store bidder eller i små bidder, for vi har en dårlig kondition?

Svar: Hvis jeres kondition ikke er supergod, så er det bedst at tage det i små bidder, for på den måde får i langsomt vænnet jeres krop til at dyrke motion, og risikoen for skader er også mindre, når I ikke giver den max gas fra start af. Så start forsigtigt, og når I langsomt kommer i bedre form, så kan I skrue op for træningen.

Læs også: Kom i form derhjemme.