Skønhed

Sådan får du fantastisk hår

24. juli 2008
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
1. Det allerførste trin til lækkert hår er at finde ud af, præcis hvilken hårtype du har - og så acceptere dit hår, som det er! Dit hår bliver

1. Det allerførste trin til lækkert hår er at finde ud af, præcis hvilken hårtype du har - og så acceptere dit hår, som det er! Dit hår bliver lynhurtigt ødelagt, hvis du står og glatter det hver morgen, så måske er det på tide at elske de der dejlige krøller? Det samme gælder, hvis du ved, at dit hår knækker, så snart det bliver længere end skulderlangt. Så er det måske bare spild af kræfter at blive ved med at vente på, at det bliver langt, når du i stedet kunne være superlækker med en kort page? Brug de produkter, der er beregnet til din hårtype, så du er sikker på, at du får det optimale ud af dit hår hver dag!

2. Husk at gå til frisør jævnligt! Selv om du gerne vil have langt hår, skal spidserne alligevel holdes lækre! Som hovedregel skal du gå til frisør hver tredje til fjerde måned, hvis du har kort hår, og hver sjette til ottende uge, hvis du har langt hår.

3. Find en frisør du stoler på og brug den samme frisør hver gang! På den måde kender frisøren dit hår og dit temperament, og hun kan give dit hår præcis den behandling, det behøver. Find ud af, hvordan du vil klippes, inden du kommer, og medbring billeder så du er sikker på, at frisøren ikke misforstår dig. Lav en aftale med din frisør om, at du ikke skal betale fuld pris, når du bare skal have klippet spidser.

4. Sørg for at leve så sundt som overhovedet muligt, så vil du højst sandsynligt også kunne se det på dit hår! Nogle af de vigtigste vitaminer for håret er:
A-Vitamin: Hjælper med at holde hovedbunden sund. Findes i for eksempel levertran, kød, mælk, ost, æg, spinat, broccoli, kål, gulerødder, abrikoser og pærer.
C-Vitamin: Er fantastisk til både hud og hår. Findes i for eksempel citrusfrugter, jordbær, kiwi, melon, ananas, tomater, grøn peber, kartofler og mørkegrønne grøntsager.
E-Vitamin: Skønne antoxidanter, der fremmer cirkulationen i din hovedbund. Findes i for eksempel koldpressede vegetabilske olier, hvedekimsolie, soyabønner, kerner og nødder, tørrede bønner og forskellige grønne salater.
Biotin: Styrker produktionen af keratin og kan måske forebygge hårtab og grå hår. Findes i for eksempel gær, fuldkorn, æg, lever, ris og mælk.

5. Læg mærke til de signaler, dit hår sender! Hvis du lige pludselig får meget tørt eller meget fedtet hår, eller hvis dit hår falder af i store totter, så er det højst sandsynligt, fordi der er noget i din hverdag, du skal ændre. Det kan være, at du er blevet mere stresset, at du har spist lidt for usundt, eller at du er trist over et eller andet?

6. Forkæl dit hår med en rigtig god hårmaske mindst en gang om ugen. Det vil hjælpe håret til at holde sig sundere i længere tid, få spidserne til at se sundere ud, gøre håret blødere - og i det hele taget vil dit hår bare blive meget smukkere!

Læs mere om

MegetMere