Anna Bjerre er psykolog og daglig leder af girltalk.dk, der er en organisation, der arbejder for at hjælpe piger, som har det svært indeni.

Jeg klarer det aldrig. Det kommer til at gå så galt. Jeg ved jo ingenting. Alle de andre er bedre end mig. Hvad nu, hvis jeg ikke har noget at sige? Jeg har kvalme. Jeg er alt for nervøs.

 

Kender du de tanker? Når det hele ramler indeni op til en eksamen. Det kan være svært at være under så stort pres. Især når andre måske også presser dig. Det kan være, at dine forældre har store forventninger til, hvordan du skal klare dig, eller dine klassekammerater ikke forstår, hvorfor DU er så nervøs. Måske har du også selv et ønske om at gøre det godt, og det er vigtigt for dig at få de bedste karakterer.

Jeg har her samlet nogle gode råd, som du kan bruge, når du oplever eksamensangst:

Vær i kontakt med din krop og din nervøsitet!

Husk, at det er helt normalt at være nervøs. Nervøsiteten er med til at skærpe dine sanser og aktiverer adrenalin i din krop, som kan øge din præstation. Træk vejret dybt ned i maven og sørg for at have forbindelse med din krop, så du kan kontrollere nervøsiteten. Fortæl eventuelt til den mundtlige eksamen, at du er nervøs, da det kan hjælpe at være åben om, at du er nervøs. Drik vand, giv dig tid til at tænke, og vær ikke bange for at spørge, hvis du ikke forstår, hvad din lærer eller censor siger.

Læs også: Alt om eksamensangst

Se din frygt i øjnene!

Hvad er du mest bange for? Vær konkret. Forestil dig, hvordan du kommer videre derfra, hvis det værste skulle ske. Hvis du for eksempel er bange for ikke at kunne sige noget, så forestil dig situationen, og forestil dig, hvordan din lærer hjælper dig i gang med at sige noget. Hvis du er bange for at dumpe, så skab et positivt forestillingsbillede af, at du klarer det godt, – men læg også en plan for, hvordan du kan komme videre, hvis du dumper. Og husk! Det går sjældent så slemt, som man frygter.

Skab et positivt forestillingsbillede!

Forestil dig, at du er i eksamenssituationen, og at du klarer dig godt. Gør billedet levende ved at forestille dig så mange detaljer som muligt som farver, indretning og lyde. Ved mundtlig eksamen kan du se dig selv tale og forklare og se lærer og censor nikke anerkendende. Forestil dig, at du går ud af lokalet og har en god fornemmelse af at have gjort det godt. Ved skriftlig eksamen kan du forestille dig, at du sidder og skriver løs og har helt styr på, hvad du skal gøre i de forskellige opgaver. Når du så går til eksamen, kan du have dette indre billede med dig af, at du allerede er lykkedes med at gøre det godt.

Læs også: Hold maven i eksamensform

Find din egen stil!

Planlæg, hvordan du skal bruge timerne op til eksamen. Har du brug for at være alene eller være sammen med nogen? Har du brug for at komme tidligt på skolen, eller skal du komme sent? Har du brug for at høre musik? Find din egen stil i stedet for at lytte til, hvad andre gør.

Forbered dig så godt, som du kan!

Læg en realistisk plan for din eksamenslæsning og overhold den. Sørg for, at der er plads til pauser, hvile og afslapning, så du kan bevare motivationen og koncentrationen i læsningen. Aftal for eksempel med dig selv, at du læser 50 minutter af gangen og holder ti minutters pause hver time. Når du overholder din plan, ved du med dig selv, at du har forberedt dig så godt, du kunne, og så kan du med god samvittighed gå til eksamen. Sørg for at have styr på alle de praktiske detaljer, og vær klar over, hvad der forventes af dig til eksamen. Bed for eksempel en anden person om at gennemgå det med dig, så du sikrer dig, at du ikke overser noget på grund af nervøsitet.

Så er der kun tilbage at sige ”held og lykke”. Tiden er din ven. Det er snart overstået, og sommerferien venter.

Du er altid velkommen til at skrive videre omkring dine tanker på girltalk.dk, hvor du også hver dag kan tale anonymt med vores rådgivere. 

Anna Bjerre

Psykolog Anna Bjerre.

Herunder kan du læse mere om, hvordan du forbereder dig til eksamen!

Sådan forbereder du dig til eksamen