Det er nok de færreste, der synes, det er megafedt at gå til eksamen. De fleste er nervøse inden og har præstationsangst, og det er helt normalt. Andre lider ligefrem af eksamensangst, hvor de får det dårligt inden eksamen. Det er ikke rart at have eksamensangst, men noget som rigtig mange har - og heldigvis er der råd og hjælp mod angsten.

Tegn på eksamensangst

Eksamensangst kommer som regel til en mundtlig eksamen, for her kan du ikke bare gemme dig bag en computerskærm. Du sidder ansigt til ansigt med din lærer og censor og kan ikke lige stikke af. Og det kan give dig voldsom hjertebanken, kvalme, dårlig mave og svedeture, og du kan få det så skidt, at du måske overvejer slet ikke at møde op.

eksamensangst

Hjælp til eksamensangst


Forbered dig godt
Hvis du lider af eksamensangst eller præstationsangst, er du sikkert bange for, at der pludselig går en klap ned, så du ikke kan huske noget til eksamen. Jo bedre du forbereder dig, jo mindre er chancen for, at det sker. Skriv for eksempel nogle replikker ned, du lærer udenad. Mister du koncentrationen til eksamen, så tænk på replikkerne. De kan hurtigt få dig på rette spor igen. Prøv også, når du har læst et kapitel, at lægge bogen fra dig og sig højt eller skriv ned, hvad kapitlet handlede om.

Fremlæg inden eksamen
Øv dig i at fremlægge nogle emner foran dine forældre, din veninde eller din hund. Bare det at sige det højt hjælper rigtig meget, og så vil du helt sikkert føle dig mere klar, når eksamen kommer. Start med noget, du føler dig sikker i, så du føler dig ok med at fremlægge. Når du bliver mere sej, kan du kaste dig ud i de svære emner.

Sig at du er nervøs
Det kan godt være, at du gerne vil skjule din eksamensangst, men det kan gøre det hele meget mere behageligt, hvis du lige fortæller lærer og censor, at du er nervøs eller lige frem har angst for eksamen. De vil helt sikkert give dig en god oplevelse, og du får det også bedre, når du ikke føler, du skal skjule din angst for dem.

Accepter din eksamensangst
Sig til dig selv, at det er ok at have det, som du har det. Lad være med at holde det hemmeligt - snak med dine forældre, veninder eller måske endda din lærer om det. Det kan være, at din skole tilbyder hjælp til andre, der har eksamensangst.

Få det godt med dig selv og din eksamensangst
Husk at forkæle dig selv max, mens du læser til eksamen - det hjælper nemlig på din eksamensangst. Dyrk motion, så din krop får det godt, og du kan slappe af med eksamen-læsningen bagefter. Måske skal du også smutte en tur til frisøren, købe nyt tøj til eksamen eller give dine negle et lag med din yndlings-neglelak. Det hjælper alt sammen til, at du får det bedre og stoler mere på dig selv.

Husk at eksamen er en dialog
Det er ikke kun dig, der skal snakke til eksamen. Lærer og måske censor stiller spørgsmål, så tænk på, at I bare snakker om emnet. Sig alt det, du tænker og ved om emnet - det tæller alt sammen op. Og er der et spørgsmål, du ikke helt forstår, så sig det og bed dem om at forklare det på en anden måde. Husk også, at du ikke dumper ved at svare forkert engang imellem - det sker for alle.

Fortæl om din eksamensangst

Har du også haft eksamensangst, men endte eksamen med at blive en succesoplevelse? Hjælp os med at få fokus på de gode oplevelser til eksamen ved at sende din historie ind til os. Skriv om din oplevelse til line@viunge.dk.