Har du tit følelsen af, at du gerne ville sige noget, men ikke tør? Og føles det nogen gange, som om andre slet ikke lægger mærke til, at du er der? Det kan være hårdt at være genert og indadvendt, men bare rolig: Du kan faktisk øve dig i at blive mere udadvendt. Og det er slet ikke så svært, som du tror, hvis du bare følger rådene herunder:

Læs også: 10 gode teenagebøger.

1. Giv dig selv små opgaver
Det bliver lettere at fuldføre "Mission udadvendt", hvis du giver dig selv små udfordringer i stedet for at forsøge at lave alt om med det samme. Smil til en på gaden, hold øjenkontakt længere end du tør, sig hej til kassedamen, ræk hånden op i klassen eller noget helt femte.

2. Overvej, hvad du frygter
Spørg dig selv, hvad det værste er, der kan ske, hvis du åbner munden? For det meste gør du nemlig ting farligere, end de i virkeligheden er.

3. Tænk over, hvordan du ser ud
Hvis du ikke gider være en stille mus længere, så lad være med at opføre dig som en. Tag farverigt tøj på og gå med rank ryg. Så vil du selv mærke forskellen, og andre kan også se, at du virker mere udadvendt.

4. Vær tilstede i nuet
Bliver du nervøs, når du er sammen med andre, kan det være fristende at forberede nogle spørgsmål eller kommentarer hjemmefra. Men lad være med det. Det virker nemlig alt for påtaget og stift. Lyt i stedet efter, hvad der bliver sagt i situationen, og reager på det. Hvad ville du for eksempel svare, hvis det var din mor, der sagde det?

Læs også: Elsker du (ikke) din krop?

5. Deltag i det sociale
Selv om det kan virke megaskræmmende, er det alligevel en god idé at deltage i så mange sociale arrangementer, som du overhovedet kan. Jo flere gange, du hænger ud med andre, jo mere udadvendt bliver du nemlig.

TIP! Sæt dig ved siden af dem, du føler dig allermest tryg ved. Så er det lettere at komme ind i samtalen.

6. Prøv noget nyt
Når du møder nye mennesker, aner de ikke, hvordan du er, og derfor kan du være lige præcis, som du har lyst til. Derfor giver det mening at kaste dig ud i noget helt nyt, så du kan øve dig i at være den udadvendte pige i stedet for den stille. Begynd for eksempel til håndbold eller få et fritidsjob.

Læs også: Hjælp til at få det bedre.

7. Få en lykketing
Når du bliver usikker på alt det nye, der hører med til at være udadvendt, kan det hjælpe dig at have en lykketing i lommen, som du kan finde styrke i. Det kan for eksempel være en kastanje eller en lille sten.

8. Glæd dig over din succes
Skriv dagbog, så du kan følge med i din udvikling fra indadvendt til udadvendt. Når du ser ting på skrift, virker de nemlig stærkere og mere motiverende, end hvis du bare gemmer dem i hovedet. Husk også at belønne dig selv, når du når dine delmål. Fordi du er for sej!

Herunder kan du læse, hvordan du bliver bedre til at sige fra!

Bliv bedre til at sige ”nej ”