Det kan være svært at komme af med sin generthed. Og det er ikke sjovt at være genert, for du går sikkert hele tiden og frygter for, at du skal blive midtpunkt. Og når du frygter det, så hamrer hjertet hurtigere, og du bliver hurtigere rød i hovedet.

Hvorfor er du genert?
Generthed hænger tit sammen med et dårligt selvværd. Du er bange for, at folk griner af dig eller at du kommer til at gøre eller sige noget dumt foran alle de andre.

Hvis du er genert, vil du derfor også have svært ved at komme i kontakt med nye mennesker, for hvad skal du sige til dem? Du har det sikkert allerbedst med at gemme dig bag din veninde og lade hende gå foran, når I er sammen med andre.

Hvad kan du gøre? [faktaBox]

• Fokuser på, hvad du er god til. Når du gør de ting, du er god til, får du mere selvtillid, og du glemmer måske din generthed lidt.

• Sæt dig nogle små mål - for eksempel at du skal sige noget højt i skolen i morgen. Du må selv bestemme i hvilket fag og hvad du skal sige. Husk at rose dig selv for det! Du kan for eksempel skrive ned, hvad du har gjort, og hvor sej du var!

• Hvis du bliver rød i hovedet eller begynder at svede, så accepter det. Sig til dig selv: "Okay, sådan er jeg, der er ikke noget at gøre ved det!" Tit vil du føle, at du er mere rød i hovedet, end du egentlig er.

• Husk at du ikke bliver til grin, fordi du er genert. Andre er tit mere opmærksomme og ekstra søde ved folk, der er generte.

• Har du svært ved at være sammen med nye mennesker, så start med at være sammen med dine tætteste veninder. I kan invitere en ny med, hver gang I ses, så du langsomt lærer nye mennesker at kende.

• Indrøm at du er genert eller nervøs. Skal du fremlægge i skolen, så sig højt i klassen, at du er lidt nervøs. Så vil dine klassekammerater sikkert være ekstra søde ved dig.

• Øv dig i at snakke med nye mennesker. Du kan starte med at spørge ind til dem. Det er lettere at snakke med folk, hvis samtalen handler om dem.