Hvis du nogle gange føler, at der er megameget fokus på karakterer i din klasse, så er du ikke alene. Mange oplever nemlig, at der opstår konkurrence, når der skal gives karakterer, og ofte leder tallene også til dårlig stemning. For hvorfor fik hun 4 for den opgave, som hun havde brugt rigtig lang tid på, når Mathilde, som havde lavet samme opgave på to timer, fik 10?!

Læs også: Sms'er kan skade dine karakterer 

Det giver god mening, at vi sammenligner os og vores karakterer, når vi prøver at forstå, hvorfor vi fik den karakter, vi fik. Men måske skulle vi lade være, for der kommer ikke noget godt ud af det. Du kan spare dig selv for mange bekymringer, hvis du lærer at sige pyt og i stedet for at bruge energi på at sammenligne fokuserer på, hvordan du kan gøre det bedre til næste gang.

Læs også: Derfor betyder karakterer ikke alt

Her er ti gode ting og tips, som du skal huske, når karakterræset gør dig vred eller stresset:

 

·         Tænk på, at karakteren bare et tal og i virkeligheden ikke siger særlig meget om dig.

 

·         Husk på, at det på ingen måde er verdens undergang at få en dårlig karakter. I stedet for at gå helt ned, så lær at sige ”pyt”, og brug i stedet din energi på at undersøge, hvor du kan gøre det bedre til næste gang.

 

·         Husk på, at så længe du gør dit bedste, kan du ikke gøre mere.

 

·         Det er også vigtigt at være klar over, at en dårlig karakter i en stil eller en opgave sagtens kan hænge sammen med en misforståelse. Det behøver slet ikke have noget med at gøre, at du ikke er dygtig! De fleste vil på et eller andet tidspunkt i deres skolegang komme ud for at få en dårlig karakter på grund af det.

 

·         Man kan sagtens blive noget godt og få et godt liv, selv om man ikke får topkarakterer. Sociale evner, humor og en evne til at kunne sige ”pyt” er MINDST lige så vigtige egenskaber.

 

·         Hvis karakterne frustrerer dig, så snak med din lærer om, hvad du konkret kan gøre for at hæve dit snit eller din karakter i et bestemt fag. Spørg, til du er sikker på, du præcis forstår, hvad din lærer mener.

 

·         Hvis du ikke forstår din karakter, så bed din lærer uddybe hvorfor, du har fået den.

 

·         Lad være med at sammenligne dig med andre. Der er rigtig mange faktorer, der spiller ind, når der gives karakterer, og begynder I først at sammenligne jer, skabes der dårlig stemning og et dårligt klassemiljø.

 

·         Undgå at opildne karakterræset i klassen ved hele tiden at spørge: ”Hvad fik du?”, når folk får en opgave tilbage. Hvis I absolut skal spørge hinanden, så brug vendinger som: ”Er du tilfreds med resultatet?”. Hvis nogle spørger dig, så kan du også svare: ”Det gik godt”, eller ”jeg prøver lige at gøre det lidt bedre til næste gang”.

 

·         Husk på, at det er helt naturligt, at der er nogle ting, man er rigtig god til og andre ting, som man har svært ved. Dem, der ser ud til at kunne det hele, har helt sikkert også ting, som de er dårlige til og kede af – det viser sig måske bare ikke, når det handler om faglighed.

 

I galleriet kan du få hjælp til, hvad du kan gøre, hvis der er larm i klassen:

Hjælp, der er larm i min klasse!