Sundhedsmyter

Sandt eller falsk: 16 sundshedsmyter, du kender til

Adele Bennett-Larsen 11. oktober 2021
Foto: Canva
Er morgenmad egentlig dagens vigtigste måltid? Og har man egentlig altid brug for 8 timers søvn? Internettet vrimler med sundhedsmyter. Læs med her, hvor en ekspert be- og afkræfter myter, som du helt sikkert er stødt på.

De fleste af os kender sikkert dét der med, når man falder over en video på TikTok med et vildt mad- eller træningshack. Vi Unge har derfor snakket med Morten Elsøe, der til daglig er sundhedsekspert og vært på podcasten ’Detox din hjerne’. Vi har spurgt ham, hvillke klassiske sundhedstrends og hacks der er sande, og hvilke der er falske.

Sandt eller falsk

1. Morgenmad er dagens vigtigste måltid.
Falsk. For nogle kan det være det og for andre ikke.

2. Gluten er skidt for kroppen.
Falsk. Hvis du har glutenallergi, er det meget skidt for kroppen - ellers er gluten ikke farligt.

3. Man tager ekstra på af at spise efter et klokken 20.
Formentlig falsk. Forskningen er svær på området, fordi noget forskning tyder på, at vi ikke er designet til at spise så mange af vores kalorier sent om aften, men det er ikke bevist, at der er en øget fedtlagring over tid, hvis vi spiser på et bestemt tidspunkt.

4. Alkohol stopper forbrændingen.
Falsk.

5. At faste er sundt.
Det er hverken sundt eller usundt. Men der er ikke noget sundhedsfremmende eller vægttabsfremmende ved at faste; vi faster alle sammen hver nat.

6. Man taber sig af at putte smør i kaffen.
Falsk.

7. Man taber sig mere af at dyrke motion om morgenen.
Falsk. Dét, der afgør, om man taber sig eller ej, er balancen mellem, hvor meget man indtager, og hvor meget man forbruger.

8. Man kan spise på bestemte måder for at øge fedtforbrændingen.
Falsk.

9. Ikke alle har brug for 8 timer søvn hver dag.
Sandt. Mængden af søvn, man har brug for, er individuel, men når man er teenager, har man brug for 8-10 timers søvn.

10. Stærke fødevarer som chili og cayennepeber slanker.
Falsk.

11. Frugt er usundt.
Falsk. Folk tror, at frugt er usundt, fordi det indeholder  naturligt frugtsukker, men det betyder ikke, at det er usundt.

12. Man bør spise 20% syreholdigt mad og 80% basisk mad.
Falsk. Syre-base-kur er alternative fakta, som lyder godt, men den type kost giver ingen mening; man kan ikke påvirke sin pH-værdi med den mad, man spiser.

13. Man taber sig af at spise proteinpulver.
Falsk.

14. Man skal helst spise flere små måltider end få store.
Falsk. Det handler om, hvad man bedst selv trives med.

15. Mandler slanker.
Falsk.

16. Himmalaysalt er sundere end normalt salt.
Falsk. Normalt salt er tilsat jod, fordi vi får for lidt Jod i Danmark, og Himmalayasalt er ikke tilsat jod. Jod gør, at vores skjoldbruskkirtel virker.

MegetMere