Sådan træner du dine lår
Helbred & balance

Sådan træner du dine lår

Af Sisse Tvegaard Andersen 13. januar 2017
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Vil du også gerne have stærke og veltrænede lår? Du får tre gode øvelser lige her.

Det behøver ikke være besværligt at få veltrænede og stærke lår. Faktisk træner du dem nok allerede ret meget bare ved at løbe, cykle eller gå på trapper, men hvis du vil gøre en ekstra indsats for at styrke dine lårmuskler, kan du prøve at lave de tre øvelser her et par gange om ugen:

Læs også: Ny lår-trend hitter: Slut med thigh-gap

Lunges

Stå med samlede ben. Spænd i maven, og tag et langt skridt frem med højre ben. Bøj det forreste ben, så låret er næsten vandret, mens underbenet er lodret. Husk, at din ryg skal være rank hele tiden. Rejs det op igen, og gentag øvelsen med venstre ben.

Lav øvelsen 15 gange med hvert ben.

Squats

Stå med hoftebreddes afstand mellem dine ben. Spænd i maven, og bøj langsomt benene, mens du skyder numsen tilbage, som om du skulle til at sætte dig på en stol. Du skal helst så langt ned, at din numse er længere nede end dine knæ, men dine knæ må ikke nå længere ud end dine tåspidser. Rejs dig langsomt op, mens du spænder i balderne.

Gentag 20 gange.

Læs også: Det skal du spise, før du træner

Step ups

Find en skammel eller en kasse, der kan holde til, at du står på den. Stil dig med venstre fod på gulvet og højre fod fladt oppe på skamlen. Vægten skal være på den fod, der er på skamlen. Skub dig op, så din venstre fod kommer op i niveau med skamlen, og begge dine ben er strakt. Bøj langsomt i højre ben, så din venstre fod kommer ned på gulvet igen. Gentag øvelsen med venstre ben på skamlen.

Lav øvelsen 10 gange med hvert ben. 

I galleriet kan du få gode tips til at holde fast i motivationen til træne dine lår og resten af din krop:  

Yay!Forblivmotiverettiltræning

Det er faktisk ikke alle, der har muligheden for at dyrke motion. Nogle har for eksempel skader, der gør, at de ikke kan træne. Hvis du har muligheden for det, så begynd at se det som et privilegium – du kan gøre noget supergodt for din krop og dit humør. Så hvorfor lade være?

Hvis du skal forblive motiveret, er det som sagt superafgørende, at du finder en træningsform, som passer til dig. Start med at overveje, om du bedst kan lide at træne alene, eller om du er mere til holdsport. Det vigtigste er, at det er noget, du ser frem til og nyder, mens det står på.

Mange mennesker har det med at gå ”all in”, når de først beslutter sig for at komme i god form. Men det er faktisk en dårlig idé, for lægger du for hårdt ud, er der en stor risiko for, at du falder af på den. Sæt realistiske mål, og træn ikke mere, end hvad din krop kan holde til! Hvis du ikke er vandt til det hårde pres, kan du også risikere skader. Og det er virkelig dumt!

 

Noget der med garanti kan pifte din træningslyst op er gode playlister. Hvis du for eksempel elsker at løbe, kan det blive helt meditativt, hvis du samtidig hører god musik imens. Så kan du ovenikøbet også holde dig opdateret med alle de nyeste hits fra dine idoler – ret smart!

Selvom du måske ikke lige har allermest lyst til at bruge din lommepenge på træningstøj, er det faktisk ikke en dum idé at invistere (eller ønske dig) noget lækkert træningstøj. Hvis du føler, du ser tjekket ud i et par tights eller har et par gode løbesko, fremmer det altså virkelig trænings-gejsten! Bliver du mere professionel indenfor dit område, kan du også begynde at investere i mere avanceret udstyr. Husk dog ikke at gå ud at købe en masse dyrt udstyr til en bestemt sport, før du er sikker på, du synes om den!

Hvis du føler, du bliver ved med at falde af på træningen, så før eventuelt træningsdagbog. I starten af ugen kan du skrive dage og tidspunkter ned, så du præcis ved, hvad og hvornår du skal træne. For nogle vil det gøre, at de føler sig mere forpligtede til det, når det er skrevet ned, og det vil også blive lettere for dig at planlægge aftaler udenom træningen.

 

Hvis du er et konkurrencemenneske, så find en sportsgren, hvor du enten skal konkurrere med dig selv (for eksempel din egen løbetid) eller med dine træningskammerater. Hvis du HADER at tabe, vil du med garanti øve dig en masse – og så kommer træningsmotivationen helt af sig selv!

 

Et sidste råd kan være at gøre træningen til en social ting. Prøv for eksempel at lave trænings-aftaler med din veninde. På den måde forpligtiger I jer til at møde op, og det er ikke lige så let bare at blive liggende på sofaen, når der står en og venter…

 

MegetMere