Helbred & balance

Sådan kan du træne selv

Af Redaktionen 2. januar 2009
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Har du lovet dig selv, at du skal være sundere og dyrke mere motion? Her får du tips til nem træning derhjemme, så du nemtkan dyrke motion.

Træn din mave:
Læg dig på ryggen med bøjede knæ, hænderne på baghovedet med albuerne ud til siderne. Hold lænden i gulvet, og løft dine skuldre fri af gulvet. Lav 20 mavebøjninger, hold en pause og lav 20 mere..

Læs også: Skal du løbe eller ej?

Trænd din lænd:
Læg dig på maven med hænderne under panden. Løft overkroppen cirka 20 centimeter over gulvet - spænd i balderne, mens du løfter overkroppen. Sænk herefter overkroppen, og slip spændingen i balderne. Lav 20, hold en pause og gentag!
- Hvis du drømmer om flotte mavemuskler, skal du også træne lænd - de to ting hænger nemlig sammen. [faktaBox]
- Hvis du får ondt i lænden, når du løfter overkroppen, er det måske fordi, du løfter for højt.

Læs også: Guide: Lev miljøvenligt.

Trænd dine brystmuskler:
Du ved sikkert, hvordan man laver en armbøjning - hvis du sørger for at have en god afstand mellem dine arme, er det brystet, du træner. Læg dig på knæene, mens du træner - lav så mange, du kan, hold en pause og gentag!

Husk også:
- At strække ud!
- At træne et par gange om ugen!
- Efter en måned er det en god idé at øge antallet af sæt, så du tager tre gange 20 mave- og lændeøvelser.
- Løbende at øge modstanden eller antallet af øvelser.

Læs også: Myter om træning.

MegetMere