sund
Helbred & balance

Kan man blive for sund?

Af Line Sølvhøj Johansson 22. oktober 2013
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Det er godt at gå op i sundhed, men kan man blive for sund? Læs med her og bliv klogere på, hvad der er sundt og usundt, når det gælder sundhed.

Sundhed handler om meget mere end kost og motion. Selvfølgelig skal du spise sundt og varieret og sørge for at få den anbefalede motion om dagen, men du skal også passe godt på dig selv og have det godt. Her får du svar på, hvad der er sundt og usundt, når det gælder sundhed.

Læs også: Tips til en sund dag.
 

Søvn

Når det kommer til søvn, kan du ikke være sund nok. Det er supervigtigt, at du får den søvn, du har brug for, så du har energi til hele dagen og giver din krop ro og hvile, når den har brug for det. Mon du får sovet mellem otte og ni timer hver nat?
 

Kost

Desværre er der mange, der ender med at gå alt for meget op i, hvad de spiser, og så bliver de nærmest besatte af at være 100 procent sunde hele tiden. Det er vigtigt at spise sundt, varieret og flere gange om dagen, men det er også vigtigt, at du spiser det, du godt kan lide og lytter til din krop. Er du sulten, skal du spise - og ikke engang, hvis du vil tabe dig, skal du droppe maden - det er nemlig ikke sundt!

Læs også: Hvad sker der, når man drikker cola?
 

Motion

Du kan godt blive FOR sund, når det handler om motion. Motion skal give dig energi og sved på panden en time om dagen, men det er ikke sundt, hvis du overanstrenger og presser dig selv til at dyrke motion.

Læs også: Sådan får du en times motion om dagen.
 

Pleje

Du kan gøre rigtig mange ting for at pleje dig selv. Det er vigtigt at gå i bad, vaske hår, børste tænder, gå i rent tøj, få vasket dit sengetøj, din dyne og hovedpude, gøre rent på værelset og så videre. Til gengæld kan det nærmest være usundt for dig, hvis du går for meget op i pleje og at være 100 procent ren. Bakterier kan nemlig være med til at styrke dit immunforsvar, og en undersøgelse viser faktisk, at du har mindre risiko for at få allergi, astma og eksem, hvis du får den rette mængde bakterier.
 

Sygdom

Vil du være sund og passe godt på dig selv, så er det vigtigt, at du passer godt på dig selv og lytter til din krops signaler. Føler du dig træt og udkørt, så brug en dag eller to på at komme ned i gear, og føler du, at du er ved at blive syg, så er det vigtigt, at du bliver hjemme under dynen og passer godt på dig selv.

Læs også: Sådan bliver du hurtigere frisk om morgenen.

Læs her, hvorfor det er sundt at grine: 

Derforerdetsundtatgrine

Når vi griner, danner vi langt flere af de hvide blodlegemer, som er med til at styrke vores immunforsvare og forhindre mange slags sygdomme.

Foto: Shutterstock

Når vi griner, udskiller vi endorfiner. Stoffet endorfin virker beroligende på os og gør, at vi ikke føler så meget smerte, hvis vi har ondt. Man kan derfor sige, at latter er kroppens egen smertelindring.

 

Foto: Shutterstock

Smil og grin smitter virkelig! Du har sikkert prøvet at passere en person på gaden, der har smilet til dig, hvorefter du automatisk smiler tilbage. Måske har du set en gruppe mennesker, der griner, og mærket, hvordan du selv har trukket på smilebåndet.

 

Foto: Shutterstock

Man siger, at et minuts latter er nok til at skabe 45 minutters velvære ... Wow! Velværen bliver skabt, fordi frontallappen  i hjernen, som holder styr på vores tanker og følelser, bliver påvirket, og det giver dig mere overskud og enerigi!

Foto: Shutterstock

Faktisk stimulerer grin og latter dine tårekirtler, hvilket kan give dig mere levende øjne. Når vi griner, udvider vi samtidig blodcirkulationen i hudens blodkar, hvilket medfører, at muskulaturen i ansigtet strammes op og bliver smukkere … Sejt!

Foto: Shutterstock

Når du griner, mindskes niveauet af stresshormoner, da latter på lang sigt sænker blodtrykket, så dine muskler slapper af.

Foto: Shutterstock

Efter et ordentligt grineanfald har din krop og hjerne dannet en masse dopamin og serotomin, som både har en beroligende effekt – men også giver dig en stor lykkefølelse! 

Foto: Shutterstock

MegetMere