Helbred & balance

Hvordan kommer man i form udenfor?

Af Line Sølvhøj Jensen 14. maj 2012
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Sommeren egner sig altså ikke til kedelig træning indenfor! Og derfor er det jo godt, at der er supermange måder, du kan komme i form udenfor!

Bare fordi, det er forår og sommer, og solen skinner udenfor, så er der altså ingen undskyldning for ikke at dyrke motion. Der er nemlig rigtig mange måder, du kan komme i form på, når du er udenfor.

Læs også: Sport der er sjov!
 

Den klassiske

Du kan jo altid løbe, gå eller cykle en tur i det gode vejr. Du tror måske ikke, at det giver så meget motion at gå, men hvis du går i et "rask tempo", så kan du faktisk få ret god motion!

Læs også: Sådan får du gratis motion.
 

Sjov motion

Du kan lave sjove øvelser, hvor du springer over træstubbe eller store sten. Du kan også se, hvor mange gange du kan hoppe op på noget og ned igen - for eksempel en bænk. Og kommer du forbi en trappe, så se lige, hvor mange gange du kan løbe op og ned ad den!

Læs også: 10 tips til en smukkere krop.
 

Motion med udstyr

Har du et sjippetorv liggende, fra du var barn, så er det altså et megagodt redskab til at komme i form! Variér dine hop og lav både nogen, hvor du hopper fra side til side, nogen, hvor du løfter benene højt og nogen, hvor du sjipper stærkt. Det er faktisk rigtig hårdt!

Læs også: Sådan kommer du i form med Wii.
 

Motion med leg i

Rundbold, volleyball, stikbold og alle de andre sjove boldlege kan være en ret sjov måde at få motion på. Inviter vennerne over og sæt en kamp i gang!

Læs også: Derfor skal du dyrke yoga.
 

Den kedelige motion…

Nåja, så er der jo også den, hvor du kan hjælpe dine forældre med at slå græs, fjerne ukrudt i haven og vaske bil. Fordelen må være, at du både er udenfor, får lidt motion OG dine forældre bliver glade.

Læs også: Ideer til sportsgrene.
 

Når du dyrker motion udenfor, skal du huske:

• At tage solcreme på
• At drikke masser af vand
• Ikke at opholde dig direkte i solen

Læs også: Vær sund og løb i naturen!

Herunder kan du se, hvad du skal spise efter træning!

Detskalduspiseeftertræning

Der er stor forskel på, hvad du skal spise, alt efter hvad dit mål er med din motion. Hvis du brænder for at kunne dyrke motion hver eneste dag, skal du sørge for at spise hurtigt efter træningen, mens du blot skal sørge for at spise rigtigt og sundt, for at gøre livet lidt sundere sammen med en smule motion. Klik dig videre og se, hvad det kan være for noget mad.
En rugbrødsmad med makrel, torskerogn eller laks, er supersundt at spise efter motionen. Det giver nemlig masser af proteiner og andre sunde ting, der hjælper din krop med at komme sig, så du ikke får ondt i musklerne. Spis det inden for en time efter træningen, hvis du stræber efter at træne meget i løbet af en uge.
Det er altid en god idé at spise frugt og specielt, når du har dyrket motion. Her er bananer det bedste, og hvis du kan spise en eller to lige efter træningen, kommer din krop hurtigt ovenpå igen. Hvis du bare vil være lidt sundere, kan du sagtens vente med at spise en enkelt til lidt senere på dagen.
Har du langt hjem fra det sted, hvor du dyrker motion? Det lyder for godt til at være sandt, men en kakaoskummetmælk er faktisk rigtig fint at drikke lige efter træningen, hvis du først skal spise lang tid efter. Det er dog kun, hvis du er meget ambitiøs, og du dyrker meget motion, for ellers giver det den modsatte effekt, da kakaoskummetmælk selvfølgelig ikke er sundt i sig selv.
Kartofler, ris og pasta er supergodt efter motion – så længe det er den grove variant! Du kan foreslå dine forældre, at I skifter til fuldkornsprodukter, hvis ikke I allerede spiser dem, så I kan blive endnu sundere. Fuldkornsprodukter er nemlig rigtig godt at spise uanset, om man dyrker motion eller ej!
Hvis du kan bestemme, hvad I skal have til aftensmad, når du har været ude og dyrke motion, eller når du kommer hjem fra sport, kan du foreslå spaghetti med kødsovs. Hvis spaghettien er grov, er det supersundt, for kødet og tomatsovsen indeholder nemlig alle de rigtige ting til, at din krop får det godt igen. Yay!
Hvis du mest dyrker motion, fordi du synes, det er sjovt, og du bare gerne vil holde dig i gang, skal du ikke tænke for meget over din kost. En god pakke at tage med til træningen er en grovbolle, et æble og ikke mindst en flaske vand. Det giver din krop rigeligt af det, den skal bruge!

MegetMere