Helbred & balance

Derfor skal du træne udenfor

Af Oliver Kokholm Ungermann 23. maj 2014
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Hvad er fordelene egentlig ved at træne udendørs? Læs med her, og få en masse gode grunde!

Flere og flere vælger at bruge træningscenteret, når de vil holde sig i form, og selvom det en superfin løsning, er der også mange gode grunde til i stedet at gøre det udenfor i det fri. Dem giver vi dig herunder!

Læs også: Grej til træning på værelset


Frisk luft

Hvis du løber en tur ude i naturen, eller laver nogle øvelser i din have, får du samtidigt en masse frisk luft. På den måde undgår du at få hovedpine, hvis du for eksempel har siddet i et klasseværelse det meste af dagen. Og så er det altid rart at komme ud og få lidt røde kinder og noget frisk luft til hovedet, der kan få dig til at slappe af.


Undgå lyde og lugte

Hvis du ikke er så vild med at kunne lugte andre mennesker eller høre musik, du ikke selv har valgt, passer udendørs-træningen bedre til dig. Når du træner udenfor, kan du helt selv vælge, om du vil høre musik, og der er en frisk duft af natur, fremfor andre menneskers kropslugte. Hihi!

Læs også: Sådan kommer du i gang med at træne derhjemme

Ingen bekendte

Det kan være ret irriterende at rende ind i en hel masse, man kender, i det lokale træningscenter. Løber du en tur eller træner i din have, er du helt sikker på, at du ikke støder ind i alle og en hver og skal til at træne sammen med dem, hvis du ikke har lyst til det. Og så er der heller ingen, der stirrer på dig, hvis du ikke bryder dig om det!

Sol!

Er du helt vild med at sole dig? Så skal du da slå to fluer med et smæk og træne udendørs, når det er godt vejr. Der er ingen mulighed for at udnytte solskinnet, hvis man står på maskinerne i træningscenteret, men det er der i naturen. Der er ingen grund til at ikke at gribe chancen, når solen først skinner - men husk solcremen!

Læs også: Få motion med sjove apps

Godt for humør og krop

Der er faktisk nogle helbredsmæssige fordele i at træne udenfor, da træning i dagslys sætter gang i produktionen af D-vitamin, som er det, der blandt andet styrker vores immuneforsvar. Så hvis du i hverdagen ikke får opholdt dig særligt meget i lyset, kan du komme efter det på denne måde.

Sådan kommer du i form udenfor
Der er heldigvis mange forskellige træningsmetoder, du kan bruge udenfor. Du kan for eksempel løbe dig en tur, tage et sjippetov med ud i haven, eller spille et boldspil med en fra de familie. Få mange flere gode idéer til, hvordan du kommer i form udendørs her!

Kan du bedst lide at træne udendørs eller indendørs?

snapchat, vi unge


MegetMere