Helbred & balance

Derfor skal du dyrke yoga

Af Line Sølvhøj Jensen 4. oktober 2011
Bemærk at denne artikel er mere end et år gammel.
Har du nogensinde overvejet at dyrke yoga? Her får du en masse fordele ved at dyrke den seje sport.

Hvis du ikke er til alt for hård træning, så er yoga måske lige noget for dig. Her får du en masse gode grunde til at prøve den sjove sportsgren.

• Undersøgelser viser, at du faktisk får bedre lunger af at dyrke yoga. Når du dyrker yoga, skal du trække vejret ind gennem næsen, og langsomt puste det ud gennem munden.

• Du lærer at slappe af, så du måske kan undgå at blive stresset.

Læs også: Bliv sund med din iPhone

• Du træner både dine små og store muskler, når du dyrker yoga, så de bliver slanke, stærke og smidige. Du får endda brugt muskler, som du måske slet ikke vidste, at du havde.

• Yoga er skånsomt for kroppen, så risikoen for, at du overanstrenger kroppen, som du kan gøre ved andre sportsgrene, er meget lille.

• Du får en stærkere ryg, og du retter dig automatisk op, så du får en flottere kropsholdning, når du har gået til yoga.

Læs også: Få ro i kroppen med yoga, pilates og meditation

• Yoga er med til at stimulere blodets cirkulation i din krop, og det er blandt andet derfor, at yoga også styrker dit immunforsvar.

• Du kan både gå til yoga på et hold, men også dyrke det derhjemme. Der findes mange bøger og dvd'er, der viser dig, hvordan du skal gøre.

Se en video med yoga-øvelser her:

Læs her, hvordan du får styr på tankerne inden du skal sove: 

styrtankerne,førdusover

Forudsætningen, for at du sover godt, er, at miljøet i dit soveværelse er i top. Med det menes der, at der blandt andet ikke må være for varmt, for koldt eller andre ting, der kan forstyrre din søvn. Sørg for at lufte ud hver eneste dag, og sørg for, at du har en seng, som du ligger godt i. Rullegardiner, eller noget andet mørklægning, og en god hovedpude er også et must!

For mange tanker og bekymringer er virkelig en hindring for god søvn! Hvis du ligger og spekulerer på alt det, du skal huske – måske fordi du er bange for at glemme det dagen efter– vil du have svært ved at falde til ro. Lav derfor en liste, før du går i seng, hvor du skriver alt det ned, som du skal huske.

 

En anden måde, du kan få tankerne under kontrol før sengetid, er ved at skrive dagbog. Du kan fortælle din dagbog alt om, hvad du går og bekymrer dig om, og det er virkelig effektivt, når man gerne vil have ro i hovedet! Hvis du ikke lige helt ved hvordan, at du skal komme i gang, så find inspiration i artiklen her.

Nogle gange kan man have svært ved at falde i søvn, fordi man simpelthen er blevet for træt. Sørg derfor for ikke at blive overtræt inden, du går i seng! Når du sidder og ser tv eller film om aftenen, og du begynder at gabe og får lyst til at lægge dig ned, så sluk, børst tænder og gå i seng. 

Det er bevist, at lyset fra forskelligt elektronik kan påvirke din søvn negativt! Så hvis du har svært ved at falde i søvn, så prøv at slukke dit fjernsyn, din computer og at  lægge din telefon fra dig en hel til en halv time før, du skal sove. Ligger du og sms’er eller skriver beskeder lige før sengetid, vil det sætte en masse tanker i gang. Det er mest optimalt, at din hjerne bliver gearet lidt ned og får ro, før du skal sove.

Det kan være ret meditativt og beroligende at gå en aftentur, inden du skal sove – især nu her, hvor aftenerne begynder at blive længere og lysere.

 

Prøv at tvinge dig selv til ikke at ligge og tænke på en masse negative ting lige før, du falder i søvn. Tænk i stedet på tre gode ting, der er sket i løbet af dagen. 

Hvis du virkelig har svært ved at falde i søvn, så prøv at drikke en kop stærk kamillete en time før, du skal sove. Det virker beroligende på din krop – pas dog på med ikke at drikke for meget, da der kan være en risiko for, at du så skal op og tisse i løbet af natten.

 

Noget andet, der kan virke rigtig beroligende, er et varm bad før sengetid. Der er ikke noget bedre end at falde i søvn ren – særligt hvis sengetøjet også lige er blevet skiftet! Mm. Sov godt!

MegetMere