Har du altid din iPhone eller iPad med i seng, og har du tit svært ved at falde i søvn og stå op igen om morgenen? Det er der faktisk en forklaring på!

Læs også: Hvad sker der, når du sover?

En ny undersøgelse fra en af verdens mest anerkendte søvnforskere viser nemlig, at der er en sammenhæng mellem at sove dårligt og bruge en skærm inden, man skal sove.

Det blå lys fra tablets og telefoner udskyder nemlig vores søvnrytme, så man falder senere i søvn, end man burde. Faktisk i en sådan grad, at hvis man bruger sin tablet eller telefon i fire timer op til søvnen, vil vores hjerne tro, at klokken er halvanden time tidligere, end den faktisk er. Wow!

Læs også: 10 tips til at falde i søvn

Det vil altså sige, at hvis klokken er 22:00 om aftenen, vil det føles som om, at den er 20:30 i stedet, og altså ikke nødvendigvis et tidspunkt, man kan falde i søvn på.

- Så hvis man har problemer med at falde i søvn eller har tendens til at sove meget let, bør man måske overveje ikke at læse eller lade sig underholde af elektroniske skærme om aftenen, udtaler søvnforsker og overlæge Jens Hannibal til Politiken.

Vil det få dig til at ændre dit brug af smartphones og tablets om aftenen?

Bliv smuk, mens du sover